מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
WebDuck
בניית אתרים
מרכז העניינים
חינמון ארצי
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
פייסבוק הכריזה על השקת מטבע דיגיטלי חדש ואנחנו בדקנו מה זה אומר, איך זה יעבוד בפועל ומה החלק של פייסבוק במטבע. מדריך מעשי שיכניס אתכם לעניינים
libra 3
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אם יצא לכם לפתוח עיתון, לשמוע רדיו או לגלול באתר כלשהו בשבוע האחרון, סביר להניח שנתקלתם בהכרזה הבאמת דרמטית של פייסבוק על השקה של מטבע דיגיטלי חדש בשם ליברה (או קליברה). מה זה אומר, בעצם? איך זה יעבוד בפועל? ומה החלק של פייסבוק במטבע?

ובכן, לפני שנסביר על המהלך המהפכני של פייסבוק, נתחיל בסקירה קצרה וננסה לעשות את זה כמה שיותר פשוט וברור. נתחיל בכמה מילות מפתח שיעזרו לנו להבין את סוגיית המטבע הדיגיטלי.

בלוקצ’יין

בלוקצ’יין היא תפיסה חדשנית בעולם המחשוב, כאשר הרעיון המרכזי העומד מאחורי הטכנולוגיה הוא יצירת מערכת המאפשרת פעילות עסקית באינטרנט ללא צורך בפיקוח של ישות ניהול אחת. משמשת בין היתר כדי לנהל ולהעביר מטבעות דיגיטליות בגלל האפשרות ליצור מטבע בלי גורם מנהל (המקבילה של בנק) שעלול לקחת או לנטר את הכסף.

איך זה עובד בפועל? כל “מטבע” בעולם הוא בעצם חתיכה מהפאזל שאם נרכיב את כולו נקבל את מה שמקביל לבנק שאנחנו מכירים. כל חתיכה בפאזל היא בעצם קוד ייחודי שאם יש לך אותו, יש לך מטבע וירטואלי. ככל שיש לך יותר קודים, יש לך יותר מטבעות. כל שינוי (העברה) של חתיכה מהפאזל נרשמת בצורה גלויה לכולם, כך שהסיכוי לתרמיות הוא נמוך עד לא קיים.

לסיכום: בלוקצ’יין היא שיטה טכנולוגית חדישה שמייצרת מערכות ללא בסיס שליטה, מערכות מבוזרות.

מטבעות קריפטוגרפיים

כמו שהסברנו בקטע הקודם, מדובר במטבעות וירטואליים שמתנהלים בטכנולוגיית הבלוקצ’יין. ישנם יותר מ-1,100 מטבעות אבל רק כ-10 מטבעות גדולים ומרכזיים. מטבעות קריפטוגרפיים דורשים ארנק מיוחד שמאפשר גישה למטבעות מהסוג הזה. ישנן חברות שמייצרות את הארנקים הללו וישנן גם חברות (ביניהן סירין הישראלית) שמייצרות טלפונים שנועדו לשימוש כארנקים למטבעות וירטואליים.

ביטקויון

ביטקוין הוא המטבע הגדול והמרכזי בעולם מטבעות האונליין. בשיא פריחתו הוא נסחר ביותר מ-20,000 דולר ומיד אחר כך צנח לרבע מכך. בשעת כתיבת השורות, השווי שלו עומד על כ- 12,500 דולר לביטקוין בודד.

ליברה או ביטקוין? הסבר קצר ופשוט על המטבע החדש של פייסבוק 1

מהפכת הליברה

אחרי שסקרנו את המונחים המרכזיים בעולם המטבעות הווירטואליים והבנו את המשמעות, הגיע הזמן להבין מה הכריזה פייסבוק, למה זה מהפכני, ואיך זה יעבוד בפועל.

מי את, ליברה?

הליברה היא יוזמה של החברות הגדולות בעולם – חברות אשראי, חברות תחבורה וחברות תקשורת וייעוץ המובילות והחזקות בעולם. הליברה היא יצור כלאיים: מבחינה טכנולוגית היא מטבע קריפטוגרפית לכל דבר שבנויה על העיקרון של ביזור מטבעות ומשתמשת בבלוקצ’יין. אז למה יצור כלאיים? כאן נמצא החידוש הגדול: בניגוד למטבעות הדיגיטליים שהכרנו, הערך של הליברה לא נקבע על פי רמת הביקוש מול ההיצע, אלא הערך מוצמד ישירות למדד חדש שכולל בתוכו סל של המטבעות החזקים בעולם ואגרות החוב של המדינות החזקות בעולם.

ליברה או ביטקוין? הסבר קצר ופשוט על המטבע החדש של פייסבוק 2

הליברה בעצם אמור ליהנות מכל העולמות. מצד אחד, אבטחה ופרטיות ברמה גבוהה ומטבע קל ונגיש בכל העולם, ומהצד השני, מטבע יציב ולא תנודתי שיש מאחוריו רזרבות אמיתיות וכך יהיה לצרכנים קל לסמוך עליו.

השתכנעתי. איפה קונים?

זה פשוט מאוד: כל דולר יהיה שווה בערך ליברה אחת. תוכלו לרכוש ליברות כאוות נפשכם או כאוות ארנקכם. בנוסף, כמו שהסברנו לעיל, כל דולר שתשימו יישאר ברזרבות ולא ישמש לשום דבר, כך שהמערכת תמיד תחזיק ב-100 אחוז רזרבות אל מול הליברה.

אז מה החלק של פייסבוק?

פייסבוק משחקת בשני תפקידים בתוך המארג הזה: הראשון: השיווק כולו נעשה דרכה, המטבע הושק על ידה ועל ידי מארק צוקרברג בפוסט שכתב איך לא, בפייסבוק.

היא גם עומדת להיות זו שתשווק את המטבע להמונים, בתקווה שכולם יסמכו על החוזק של פייסבוק ויאמצו את המטבע. החלק השני והמשמעותי לא פחות נוגע לצורת התשלום בליברה. למעשה, כל המוצרים של פייסבוק יהפכו לארנקים דיגיטליים עד 2020 בווטסאפ, במסנג’ר ובפייסבוק יוטמעו טכנולוגיות שהופכות את העברת התשלום מאחד לשני לקלות ומהירות.

למעשה, הליברה, אם אכן תצליח לכבוש את לבבות ההמונים, דבר שהמטבעות הווירטואליים נכשלו בו עד היום, העולם כולו כפי שאנחנו מכירים אותו ישתנה בצורה חסרת תקדים. רק תארו לעצמכם שהעולם כולו מתנהל על פי מטבע אחד, עם שער יציג אחד, וצורות תשלום רבות ומגוונות שייתנו לנו את האופציה לשלם במהירות מכל מקום בעולם לכל מקום ולכל אדם.

אז נכון, זה קצת חזון אחרית הימים ויש עוד דרך ארוכה עד שמטבע דיגיטלי יהפוך לנחלת הכלל, אבל ההכרזה של פייסבוק היא בהחלט הצעד הראשון בדרך לכסף חכם יותר.

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן