מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
מרכז העניינים
חינמון ארצי
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
WebDuck
בניית אתרים
מכירים את חובשי הכיפות הסרוגות? אלו שמעולם לא פצו פה נגד חיטוטי שכבי, גיוס בנות, וחילולי שבת ורק דרשו לבוא להבעיר איתם צמיגים בזמן הגירוש המזוויע והנקלה של גוש קטיף? יש לנו בשוליים ציבור הולך וגדל של “מזרוחניקים”. לא חרדים חדשים אלא מזרחיסטים חדשים, בעצם מזרחיסטים ישנים. רק צריך לזהות את הבעיה והיא כבר נפתרת בחציה • יוסי צלניקר מתייחס לפילוג בין החרדים לחרד”קים במבט מפוקח
יוסי צלניקר
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

מאת: יוסי צלניקר

"המזרוחניקים החדשים" 1

מי שחשב שהציבור החרדי מקצין בצדדיו פשוט טועה. החודש האחרון מראה כי אנשים אחים אנחנו.

לפני עשור קם אוהל מחאה של ח”כ פרוש נגד הקיצוץ בקצבאות הילדים, מחאת העגלות קראו לו. קבוצה בשולי הציבור החרדי עיקמה את אפה. ”לא מתורבתת המחאה הזו” לחששו ביניהם. תשע שנים אחרי, כשיוחנן פלסנר יצא למלחמה, הוקם אוהל מחאה בגן הוורדים שם הסבירו למי שהיה מוכן לשמוע (ולא היו הרבה) על הבעייתיות שבגיוס בכפיה (לא על חשיבות לומדי התורה, חלילה).

את הדעה הרווחת על מודעות מתלהמות כולנו יודעים. תנועת בוז אופייני עם רקיעה ארוכה ברגליים מלווה כל קמפיין של משועממי ירושלים. אבל עידן חדש הגיע ותנועה מסוימת פרסמה פשקווילים מושקעים ובכיינים. ”בריונים משלו בנו, פורק אין מידם”. מה קרה?! חילולי שבת מוגברים? פרצות בגיור? מה פתאום, הצחקתם אותם: ”מתפרסמים כתבי פלסתר נגד חיילים חרדים” מגיע ההסבר המנומק לפשקוויל. בסופו יש גם האשמה חריפה ”בריונים קיימים היכן ששותקים” טוענים אנשי הרוח, חובשי האוניברסיטאות.

מילא, זה עוד פחות מגוחך מהתגובה של המטה החרדי בליכוד שציטט גמרא על ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס. משמח שגרסא דינקותא משתמרת במבואות האפלוליות של הליכוד, זה שמגייס חרדים בכפייה, ממוטט להם את מוסדות הלימוד, כופה לימודי ליב”ה ושוחט את קצבאות הילדים. אבל לליכודניקים החרדיים חשוב יותר מה שלום שלושה חיילים שצעדו עם מדים בכיכר השבת. עניין של סדר עדיפויות.

שיא ההאחדות היא סביב המצעדים. רק לפני שבועיים הקיאו נגד מחאה בעניין הגיוס. מה לא שמענו (ועוד לפני שנוער שוליים התגרה בשוטרים) ”חוליגנים, מפירי סדר, נמאס מהפגנות של חרדים” ועוד. והנה השבוע פלוני מנסה לערוך הזדהות ולצעוד עם חיילים ברחובות ערים חרדיות, ושינסה מישהו לצפצף נגדו. אלמוני הביא לטקס השבעה של נח”ל חרדי עשרות עם שלטי הזדהות. והקבוצה הזו עסוקה בלהריע.

שוליים או גוש

ועכשיו ברצינות. מכירים את חובשי הכיפות הסרוגות? אלו שמעולם לא פצו פה נגד חיטוטי שכבי, גיוס בנות, וחילולי שבת ורק דרשו לבוא להבעיר איתם צמיגים בזמן הגירוש המזוויע והנקלה של גוש קטיף?

יש לנו בשוליים ציבור הולך וגדל של מזרחיסטים. זה הכול. לא חרדים חדשים אלא מזרחיסטים חדשים, בעצם מזרחיסטים ישנים. רק צריך לזהות את הבעיה והיא כבר נפתרת בחציה.

הם אמנם מתלבשים כחרדים, מקבלים פטור משירות צבאי ולומדים באותם ישיבות קדושות, אבל הם לא חרדים. סדר העדיפות שלהם במילניום החדש הוא: כסף, ג’וב הגון, כבוד לצה”ל, וגידוף המיינסטרים החרדי. מושגים כמו תורה ודעת תורה, כבוד שמיים ויראת שמיים מעניין אותם כמו משלם ארנונה ממוצע בגבעת שמואל.

אין פסול בלהחליט להיות דל”י. יש בציבור חובשי הכיפות הסרוגות מעלות וחסרונות כמו בכל ציבור אחר. אבל להישאר במגזר אחד ולחתור תחתיו בכל דרך אפשרית הוא מעשה מכוער. הבידול והבירור הם חובת השעה בדור. הרבה גוונים לשחור, הרבה זהויות לאדם החרדי, אבל זו – לא משלנו היא.

הצבור החרדי נלחם בחודשים אלו מלחמת הישרדות נגד אויבים שקמים עליו לכלותו. הייתה מערכת בחירות סוערת שרבים מאותם אנשים הצביעו לכל מי שזז רק לא ליהדות התורה. בנט קיבל הרבה קולות, גם בן ארי, גם הליכוד אכל מהצלחת. ב”ה התוצאות הסתיימו בקידוש שם שמיים. אבל כעת שכולם עסוקים בקיצוצי 2013 מחד, וחוק הגיוס מאידך, את המזרחיסטים החדשים מעניין האם אנחנו מפנים מקום באוטובוס לחיילים.

אותם אנשים שרואים מחזה של לימוד תורה המוני וממשכים הלאה, נעצרים כשרואים סרטון של השמעת המנון התקווה בהשבעת הנח”ל החרדי. אז נפתחים מבועי הלב והכול זורם: יפהפה, מרגש, מדהים, כבוד.

כשכואב צועקים

בזמן הקמת המדינה מסר המגיד הירושלמי הנודע רבי שלום שבדרון מדי ערב שיעור תורני לאנשים פשוטים. הוא התריע נגד ממשלת בן גוריון ומלחמתה בדת ישראל אבל השומעים הרגיעו אותו ואמרו לו שהכול משמיים, ויהיה בסדר בע”ה. כשהתחילה תקופת הצנע, והמדינה הגבירה את מלחמתה בנושא המיסוי החלו הם לרטון על המדינה, ראשיה, שריה ויועציה. חייך ר’ שלום וסיפר להם סיפור:

באחת העיירות נפל ילד לבור. חלצו אותו כשהוא פצוע ומדמם ונשאו אותו לבית הוריו. מרחוק ראתה אחת מנשות העיירה שנושאים ילד והחלה לחזק אותם שלא ייבהלו ולא יירתעו, ה’ יעזור ויהיה רפואה שלימה בקרוב, אין מה לדאוג ומה להילחץ. כשהתקרבו וראתה שמדובר בילד שלה, החלה לשאוג ”מוישהלה, מוישהלה מה קרה לך”. סיים ר’ שלום את הסיפור ואמר: כל אחד זועק שמדובר במוישהלה שלו.

זו מדינה דמוקרטית. כל אחד יכול לחיות איך שבא לו, אין פיקוח משטרתי על השקפות האנשים, איש באמונתו יחיה. אבל למה למען ה’ להיות טפילים? לא רוצים להיות חרדים, אל תהיו. אבל אל תכריחו את ראשי הישיבות לקבל את ילדיכם, אל תכפו על עסקנים שמגרדים פתרונות נדל”ן למכור לכם דירות. אל תתמרמרו על הורים שמרחיקים את ילדיהם מילדיכם כמטחווי קשת. תלכו לגור בקהילה מתאימה, בעיר חדשה, בשקט. בלי רבנים, בלי אלוקים, רק עם פייסבוק, מאקו וווטסאפ. תעשו חיים.

מדובר בחבורה ששקועה עמוק במ”ט שערי בלבול. בסרט הזה כבר היינו. ראינו את זה עם המזרחי שהתחילו כמו חרדים (חפשו תמונות של הרב ריינס והרב קלישר – נראים כמו אדמו”רים), המשיך עם פא”י שגם בראשה עמדו יהודים דגולים ויקרים עד למאוד, שעשו פעילות מדהימה עד שברגע אחד של פזיזות ואי ציות לגדולי ישראל התנועה הזו קרסה והדור השלישי שלה או חרדי גמור או ד”ל גאה. זה ממשיך גם בדורנו. המסר כנראה לא חדר: מי שבטוח שהוא חכם יותר מגדולי ישראל – נכדיו כבר לא יהיו חרדיים. ולמי שזה לא ממש אכפת, שיתכבד ויעזוב אותנו החשוכים עוד היום. שלא יהרוס.

נסתדר, תאמינו לי. כבר אלפיים שנה שהגחלת היהודית הגלותית, המעצבנת, נראית כהולכת להיכבות. אבל היא, להכעיס, לא נרתעת ומפזזת. והיא תמשיך להאיר לפנינו לעד.

יוסי צלניקר הוא עיתונאי ויועץ תקשורת חרדי

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

48 תגובות

  1. הכתבה היא המשך למסר הנסער והנפחד שנכתב בעיתונות החרדית יומיום.
    אישית אני חושבת שהדרכים של “הסתגרות” התבכיינות” “תקיפה” פחות רלוונטיים.
    אנו לא יכולים להתכחש לזה שיש אמת בדברים של “לכו לעבוד” ,תרמו למדינה”. מה שכן ניתן לעשות את זה בדרך המתאימה לחרדים. לפתוח מקומות לימוד לחרדים, לצאת לשירות אזרחי (מה שנעשה כבר רק בשקט)
    אבל מי מאתנו הגיע להדברות? מי הסכים להרים את הכפפה ולאמר: בואו נשב איתם בצורה מסודרת ונשמע מה שיש להם להגיד/ להציע. דחינו כל נסיון כזה ועכשיו אנחנו בוכים שהציבור הפחות עדרי מוצא דרכים משלו לבדו???

  2. תמשיך לדחוף את האף עמוק יותר בתוך האדמה. תמשיך. תמשיך. אל תבכה אחרי זה.

  3. לא יכולתי לצפות ליותר מזה, זכור לי עוד מהעבר בעולם הישיבות שכמעט כל ר”מ או משגיח זר ואמר על כך שיהודי צריך לשאוף להיות טוב יותר מאלו שסביבו, כולם הסבירו שיש לנו שני דרכים להיות מרוממים מהשני, הדך הקשה של עבודה עצמית שה שבה אדם עובד על עצמו להיות טוב יותר ע”י וויתור, ענווה ועבודת מידות קשה, הדרך השניה והקלה יותר הייתה מועדפת מאז ומתמיד ע”י אנשים בסגנון כותב הטור, דרך דריכה על האחר, לך תעשה מהשני שוליים, תאיר אותו באור שלילי ואופס מיד תראה איך לידו אתה ממש בעל שיעור קומה…

  4. יפה מאד. קול צלול וחשוב.

    אני חושב שהגרוע הוא, שגם אותם מזרחיסטים חדשים יודעים היטב שאף אחד לא צריך לחזק חייל מפני רודפיו.

    גם הם יודעים שפוגעי החייל הם כמה פגועי מוח ממאה שערים. וגם אני משרת שירות לאומי – אם מישו יצעק עלי שייגץ, אני יודע שמדובר בשוטה של העיירה. או השוטים של היהדות. הם לא פוגעים בי. מקסימום אומר לו ‘תזכה למצוות’ ואזרוק לו חצי שקל.

    אבל זהו, מגיעים אלו המזרחיסטים החדשים, זועקים ל’סטטוסים המצייצים’ את סבלם מהמגזר החרדי (ואף מילה לא על כך שמדובר בשתים וחצי זברות) מקבלים יאמבה צומי מהגולשים המריעים.

    אז מה יגידו החילונים?

  5. טור מעורר מחשבה

    גם אם אני לא מסכים לכל התוכן שלו, הרי שמשפט אחד בו סותם את רוב הטיעונים שמעלי

    ”הרבה גוונים לשחור, הרבה זהויות לאדם החרדי, אבל זו – לא משלנו היא”

    במשפט זה הביע הכותב את הגישה האמיתית של הציבור החרדי.

  6. @ ירוחם:

    ירוחם, אתה טועה ומטעה.
    איש לא דרך על אף אחד.
    תלמדו אתה וחבר מרעיך לקבל ביקורת הגונה ובשיניים.

  7. המעניין הוא שיש כאן תגובות כמצופה

    1. רדוד
    2. שטחי
    3. אף ברצפה
    4. מתנשא
    וכו’

    רק התייחסות הגיונית לדוגמאות שהובאו, ולמעשה האדיר מרבי שלום, לזה איש לא מגיב. פייסבוק נהיה כאן. כל אחד יורה חץ וממשיך.

  8. תכלה היריעה ולא תחילנה המילים.
    על כל משפט שלך, שאגב, כתוב בטוב טעם, יש להגיב בעשרה משפטים מבהירים ומשני עמדה.
    לא אתאמץ להביע עמדתי כי ברור שאינך מסכים עמה. רק זאת ניתן לומר בקצרה: זרם השוליים ההולך וגדל, ימשיך ויגדל ויהפוך דווקא אותך לשוליים!
    מאסנו בשלטון אנשי תקשורת חרדים כמוך, שהם לדוגמא אלו שיעצו מן הסתם למאיר פרוש לצעד שעשה לפני עשור, זאת במחשבה פופוליסטית של אותו רגע, כשאלו שעקמו לטענתך אפם, כנראה חשבו על התוצאה ארוכת הטווח, הממשלה הנוכחית על גזירותיה…
    לא ייתכן שתמשיכו לעשות טעויות ואנו שהתרענו, נצטרך לזעוק עכשיו חמס על תוצאותיהן. לכך יש אתכם, אנו נפעל כפי שנכון בעינינו היה לנהוג לפני עשור, ואתם המשיכו לצעוד במסלול ההתנגשות.
    נוגע למחאות, בהקשר לאלימות המילולית הנוראה, היות והיא מכוונת ישירות אלינו, עלינו להתגונן. אולם, כל עניין תקציבי הישיבות, לטענתכם, לא נוגעת לנו, ומה לכם כי תלינו על היעדר מחאתנו?

  9. הדברים אמנם מעוררי מחשבה וראויים לקריאה נוספת אך ברור דבר אחד כבר מהקריאה הראשונה ששכחת פרט אחד חשוב מאוד:
    חלק נכבד מאותם “מזרחניקים חדשים” אכן רצה בכל נפשו להתפלג ולחיות לנפשו טרום הבחירות האחרונות אך ההנהגה החליטה לחבק אותם בחום והקופירייטרים של המפלגה אף השלימו את החיבוק בסיסמה היפה “כולנו חרדים”.
    אך ראה זה פלא ביום שאחרי הבחירות נוספה כוכבית ליד המילה כולנו. ליד הכוכבית אחרי המילה חוץ מ: משתרכת רשימה ארוכה של מי לא כלול ב”כולנו”.
    אז טרם תבוא בטענת עד מתי אתם פוסחים על שתי הסעיפים תחליט כבר לאפשר להם לבחור את הסעיף הרצוי להם.

  10. קראתי את הטור הזה לפני הפרסום, מיד אחרי הפרסום, ועכשיו שוב.
    אני רוצה לכתוב שאני חותם על כל מילה, ולהודות לצלניקר על שהיטיב לנסח את הרהורי לבי.
    אז אני כותב את זה, ומוסיף כדי להבהיר את עמדתי, דעתי והשקפתי: המויש’לה של צלניקר, הוא גם המויש’לה שלי.

  11. דבר ראשון, תגובה ישירה ל’מזרוחניק גאה’, דברת על כך שלבסוף הרוב יהפוך לשוליים והשוליים יהפכו לרוב. נכון, יתכן מאד מאד שזה יקרה וההסטוריה כבר הוכיחה זאת, שמיעוט המשכילים הפך לרוב חילוני במדינת ישראל, ורוב שומרי המצוות הפכו למיעוט.
    השאלה כאן היא לא של רוב ומיעוט, השאלה היא של אמת ושקר.
    אתמול אמרה יחמיוביץ משפט חכם מאד ‘לפיד והקיצונים החרדיים משתפים פעולה’, ואותו דבר גם כאן אותם שוליים והקיצונים החרדיים משתפים פעולה, כל אחד מפרנס את רעהו. סיקריק זורק ביצה על חייל, והופ יש למזרוחניק החדש על מי לכתוב ולזעוק (זה מוביל אותו לאיזו קונספירציה שיש שיתוף פעולה אמיתי ביניהם, העיקר שיש להם על מה לזעוק להתבכיין ו…להפיג את השעמום).
    זה שכתב לפני על כך שבבחירות רדפו אחרי אותם אנשים, זה חלק מהמגמה הטפשית של אותם מזרוחניקים חדשים, להפוך את כל אותם חרדים שעובדים לשכמותם, נס שעוד יש חרדים שעובדים שמרימים את הראש ומצהירים גלויות שיציאתם מספסלי הישיבה והכולל מתבטאת אך ורק בכך שהם עובדים, ולא פורקים מעליהם את עול הרבנים, ואת עול הציבור שרוצה לשמור על עצמו נקי מכל הסממנים החילוניים שמנסים להחדיר פנימה.

  12. הו, יוסי, שכחתי כבר כמה אתה מעצבן אותי!

    הסכת,
    החדשים שלך, לא חיפשו קפהקפה, פייסבוק או וואטסאפ. אלו רק השלכות שאתה מציין בראיה שטחית. השלכות של מגזר שלם שלא יודע לעכל, להתמודד או לחייך למה שהוא טיפה שונה ממנו. האמן לי, גדלתי שם. הציבור דוגל בתבניות מסודרות נורא, יסודתן בהררי ווילקומירר, אבוי לך אם תסור ימין או שמאל, או אז יחרדקו לך את הצורה.
    פלא שהשוליים האמורות הולכות וגדלות בצורה אימתנית?
    פלא שהם מחפשים אלטרנטיבות?
    האנטישמיות הכי טובה גדלה בתוככי המגזר!
    דורות דורות של בידול וצדקות הם אלה שייצרו דורות דורות של שוליים כאלה, חסרי הגדרה.

    לא לסנגר על ה”חדשים” באתי, כל בעיה היא לגופה, ויש לא מעט “חדשים” שיש לאסור מן התורה, רק שבמקום להתנשא ולשנוא, כמו שנורא אוהבים לעשות ביתד, תחשוב שני דורות אחורה ותבין מה קרה כשהיו צבעים שלא התאימו לתבניות המוגדרות, ולאף אחד בציבור לא היה סבלנות וסובלנות.

    פלא שמוישהל’ה בבור? למישהו היה אכפת ממנו, כשהסתובב לידו?

  13. פוסט נפלא.
    ממש מילים כדורבנות.
    כל הכבוד צלניקר.
    שאפו!!

    (נשאר לך רק ליישם.)
    קדימה, מתייפייף!

  14. מילים כדורבנות, באמת כבר הגיע הזמן לשים קץ לתופעה הזו של מרעילי בארות. יש לנו מדינה דמוקרטית, אף אחד לא חייב להיות חרדי, מי שירוצה שיקום וילך, אבל לשבת בתוכו ולעשות חור בתוך הספינה זה הגרוע ביותר שרק שייך, זה לא חרדי וה גם לא אונשי. לא טוב לך, קום ותלך, והעולם באמת גדול וכל אחד יכול לממש את הפוטנציאל האישי שלו לפי אומנתו, אך התסמונת הזו של ‘סבון ללא סבון’ זה הכי גרוע, וכבר אמר תלמי המלך לאשתו ‘אל תזהרי לא מן הפרושים ולא מן הצדוקים – אלא מן הצבועים’…
    ויפה שעה אחת קודם!

  15. יסלח לי צלניקר כבודו
    מילים יפות, מעשים לחוד.

  16. תסלח לי מאד הרב צלניקר, בתור מי אתה חושב שאתה ראוי להוכיח את עם ישראל. אתה בדיוק אחד מכלל ציבור ה”חרדים החדשים” ותפסיקו לחשוב במחילה מכם החסידים שבגלל כל התפאורה של הזקן הארוך והפאות מישהו אמור להשתכנע שאתם רבנים.
    אחת שמכירה

  17. חשבתי שתביאו פוסט על הנושא עם זוית שיווקית/פרסומית אבל נפלתם גם אתם לתוך הקלישאה. טור פובלציסטי א-לה יתד נאמן-פ.חובב-וחבריהם.

    חבל. ציפינו ממכם ליותר מזה.
    כן, חוצניק. עדיין לא אבדה תקוותינו.

    אניוואי, ברור לכל בר דעת שהנושא אינו פתיר, אבל על מנת לשפוך עוד קצת דלק לכוס התרעלה, כותבים מאמר דעה. מסית, מדיח, מכליל עד אימה, העיקר מה? שיהיה פה אקשן, כאילו לא די לנו בזבל החיצוני, גם בתוך הבית פנימה שופכים את הביוב.

    ומה לעשות, זה מסריח. מאוד.

    בקיצור, דפדפו הלאה.
    שלכם, מפדלניק (בפוטנציאל) גאה.

  18. יוסי, כל מילה פנינה….

    יש להבדיל בין אלו מביניהם שרוצים לשנות אותנו מבפנים (ואליהם לכאורה הביקורת מופנית), לבין אלו שהם נשמות טובות שבס”ה לא מצליחים לחיות בלי חיי נהנתנות ועוד, אבל רוצים שילדיהם יתחנכו ויגדלו כמו ילידנו, להם צריך למצוא פתרון, ודחוף… לפני שיפלו למלתעות ה’טוב’ המדומה.

    בקטנה: מקווה שברור לך שבטוקבקים הם שולטים.

  19. יפה כתבת,
    טוב שעוד יש קולות שפויים במחנה.

    וכן מזרוחניקים חדשים, עשרות עשרות של דורות שמרו על פך השמן הטהור מתוך הסתגרות והצטמצמות על מנת להגן על השלהבת מפני הרוחות החיצוניות העזות.

    כמה כייף להם להאשים בבחירה החופשית שלהם, שבררה לעצמה דרך קלה ללא מחויבות שהצד היחיד שתובע בה זה: “מה בא לי עכשיו”, את המשגיח הזעף, או השכן הפרומער הכפייתי.

    אך המציאות היא המוכיחה, הפירות הם המעידים על השורשים, זה כואב לאותם מזרחיים אז הם צועקים, “אתם שונאים אותנו” “לא יודעים לקבל את האחר” “כופים על אחרים את ההשקפה שלכם”

    היהדות החרדית מעולם לא שנאה, מעולם לא תעבה יחיד על דרכו, היא אוהבת כל יהודי באשר הוא ומתפללת ומייחלת לשובו, מאף אחד היא אינה מתייאשת. היהדות החרדית הוקיעה את המחבלים בכרם, ובעיקר את אלו הלובשים את שמונת המלבושים ומכניסים השקפות זרות לכרם בית ה’.

    ואם יש כיום ביננו כאלו שחושבים שהרבנים מיושנים, לא מכירים את צרכי הדור, כאלו שמתירים לעצמם כל מיני “כי הם אלו שמבינים” אלו שטורחים לייצר אשפה ולהוציא אותה לאור בין גדו”י לאמור – ראו גם שם הכל פוליטיקה (ולא היא חלילה!!) אלו אלו הם המזרחיסטים החדשים.
    האייפון, הוואטסאפ ושאר ירקות זה רק מאפיינים חיצוניים לשיטה.

    וצדק גם מי שהשווה בין הסיקריקים למיזרחיסטים…

  20. @ פשקווילי:

    זה בסדר, גם ראיתי תגובות נגד הצולניק ר”ע בני ברק שהעיז לחוש שלא בנוח מתערובת גברים ונשים, חרדיים, מייצגי התקשורת החרדית – זו האמורה לשקף את כל המגזר.

    כנראה שבאמת אלו שמסתובבים כאן הם כמו שנאמר בתגובות שם, מעדיפים סמארטפונים על פני האמת.

  21. @ מזרוחניק גאה:
    תיקון טעות
    זה בדיוק מה שעשו השוליים בכל דור המשכילים ,הקראים, הציונים וכו’
    רק תסתכל מי נשאר השוליים…..
    כמובן לא מבחינה מספרית
    אלא מבחינת יהדות והמשך הדורות

  22. צודק! וזה טבעי שיש מתנגדים!
    למה שזה ימצא חן בעיני המזרוחניקים החדשים – נשואי הכתבה ???

  23. יש כאן שאלה אחת שצריכה להישאל.
    כל אלו הטוענים שהמציאות השתנתה, ושהם מבינים יותר טוב מגדולי ישראל ואפילו יותר מחכינ”ו בכנסת, האם גם הוריהם חשבו כך ?!
    אז מה, הם יותר חכמים מההורים שלהם, האמינו לי אם כל אחד יראה מול עיניו את דמות הוריו וירצה להידמות אליהם (לא רק בתחום החיפוש אחר מוסדות לימוד איכותיים), לא יהיו חרדקי”ם ולא מזרכיסטים חדשים ולא חרדים חדשים, וכל שום וחניכה דאית להם.
    יהיו חרדים שלומדים תורה וחרדים העמלים לפרנסתם שמבינים ומעריכים את לומדי התורה שכן נשארו בנשיאת הנטל הקשה של לימוד תורה.
    ריקודי המה יפית וההתיפיפות אל מול שרוצים רק לראות אותנו מתחלנים כמוהם, הם תסמין אומלל של חוסר סיפוק עצמי. אם היו אלו מעריכים ומוקירים את לומדי התורה ומעלים אותם על נס לפחות כמו שכל חילוני גאה בבן דוד שלו שבשייטת, דיינו.

  24. @ מזרוחניק גאה:
    גם הים הציבור החרדי הוא “שוליים” בעם היהודי – אם אתה קובע את ההגדרה הזו לפי היחס המספרי…
    בסה”כ תעברו את הקו לצד הרוב, [עד ביאת משיח צדקנו, או עד שיתעורר לבב רוב העם לחזור בתשובה, ואז ודאי תבוא הגאולה], וזה בדיוק מה שרוצה יוסי לומר, תמקמו את עצמכם נכון, תהיו עם הרוב ואל תקלקלו לנו את מיקומנו בשוליים…

  25. מגביר שנאה וריחוק בין פלגי העם.
    אל נא נשכח ש12 שבטים היו לבנ”י.. שבד”כ שוכחים זאת.. ואנו מכירים שעבודתם
    הייתה שונה זו מזו בעבודת השם ומקובלת גם כן ע”י הקב”ה. אז זה שאותם “מזרוחניקים” הוטבעו בשם ציונים זה לא אומר שלומדי התורה שבהם אינם
    מקיימים את התורה. לגבי ה”מזרוחניקים” בעלי ה”איצטלה” החרדית.. גם בתוך המגזר יש את אלו שבוחרים להתקדם טכנולוגית ומנגד את אלו שהטכנולוגיה אינה מעניינת אותם. אז בוא נעשה דבר כזה, נכבה את האורות, נרחיק גנרטורים מהאיזורים שאתה מציג כחרדים לתפארת וניתן להן לחיות על נרות, בטח שאינטרנט גם לא יהיה גוואלט, הכיצד שיהיה אינטרנט רימון או אתרוג?! הכיצד שיתעדכנו בעלי ההון החרדים בדברים שונים. אז נכון שהצעירים “מתקלקלים” אך אל תשכח שזה מודל החינוך הכושל החינוך הרובוטי של רטיות הסוס שמגביל את הצעירים מהסבר של הוריהם אלא כליאתם בתוך כלובים פתוחים שמגרים את יצרם ובכך הם מתפרקים ו”מתפוצצים”.. הכל יכול להראות “נאור” ונחמד בעולם כבוי אך בוא נדליק את האור ונחפש את האשפה ונראה שיש הרבה שנערמה רק שהחושך הסתירה אך ריחה נידף למרחקים גם בהיותו בחדרי חרדים (חדרים) אני לא מזרוחניק ולא מזרוחניק חדש ולא חרדק אלא חרדי שפועל גם עם שכלו ב”ה, לא גדלתי עם צינור “אדמורי” כזה או אחר אלא אני “חויייזר” ושים לב שהחברה החרדי יודעת טוב מאוד להדביק שמות וכינויים ולפלג את העם לכתות מסויימות כאילו היא מזקקת שמן, רק שזה יוצר גם שנאת חינם וחילול השם עצום!! אם יש בעיה עם טכנולוגיה שזה יהיה קולקטיבי גם לאיילי ההון החרדיים וגם לעיתונאות החרדית וגם לבלוגים שכאלה וגם לגבי חרדים שנולדו כחילונים ועושים מילואים ביחידות אסטרטגיות וגם לחרדים שמסתירים טלוויזיה בביתם וגם לאלו שסתם נהנים משעון שבת הגיע הזמן לחזור לעששיות הנפט. (הגישה החרדית היא גם להתקדם עם העולם אך לא להגרר ולעשות מעשי גויים, האם אינטרנט הוא מעשה גויים? אז בלוג הפשקוויל לא צריך להיות קיים. צריך לנצל לטובה ועושים זאת אך לא צריך לפלג עצמנו לכתות. צריך לדאוג איך בנותינו לא נחטפות ע”י ערבים או עוברות מעשי סדום או לא קורות נאיפות (ואפילו בתוך תוכי בני ברק) לסיכום אתה נבדל מ”קבוצות” שכוייח.. (ישר כוח) מזכך עצמך אך אל תתן ליהודי אחר שמקיים מצוות לא טוב עם עצמו ובסופו של דבר הריחוק שלך יכול לגרום לפריקת עול קשה יותר אצלו והכל יפול עליך. עדיין את תפקיד הבורא אף אחד לא לקח ולא יקח ח”ו.

  26. חברים אני רוצה להבהיר מספר נקודות:

    אין מדובר בכאלו שאינם מקיימים שולחן ערוך או שאינם יראי שמים, על כאלו ההגדרה מזרחניקים אינה הולמת, אלו חילונים. איני מאמין שעליהם יצא הקצף ואיני מאמין שעליהם מאן דהוא מגונן.

    מדובר על כאלו ש”לדעתו” של כותב הפוסט הם לא יראי שמים הם כן פורקים מעליהם עול הרבנים והם לא שומרי מצוות קלה כחמורה. לעומת “דעתו הקדושה” אותם אנשים רואים את עצמם ככאלו שכן יראי שמים, לא פורקי עול הרבנים וכן שומרים תורה ומצוות.

    ילמדנו רבינו: מדוע כשפלוני מפעיל את כובד הפחדותיו על רב כזה או אחר עד שיצא חוצץ כנגד משהו זה נקרא לקבל עול הרבנות וכל מי שלא יסור למרות הדברים הינו פורק עול. אך מנגד כאשר אותו רב יפרסם את דעתו דעת תורה בזכות דרך מסויימת שלא נאה בעיני עסקנים כאלו או אחרים אזי ההולכים בעצת הרב נחשבים לפורקי עול ואילו זה שמשתלח בהם דוקא הוא מתיימר להיות הצדיק הנכנע לדעת תורה ממש הצולני”ק(ר) של השכונה.

    הא מר צלניקר נכבד אמור לי מדוע כשאתה מטה את דעתו של הרב לדעתך זה דעת תורה אך כשעמיתך מטה את דעת הרב לדעתו זו דעת בעלי בתים דעה של “מזרחניק”. אמור לי מר צלניקר נכבד לא יכולת להחביא את הציניות שלך במאמר יותר קליל ופחות מושקע, מדוע כל כך התאמצת עד שלרגע נראים היו הדברים כדברי חכמה ומלאים אך בכוונות “לשמה”

  27. אכן, דברים חזקים ונכונים, וטוב שהגיע כתב אחד שאזר אומץ וכתב את האמת שכולם מסתירים ולא אומרים כי לא נעים, כמו שאנחנו שומרים על תקנון במוסדות לימודיים ובמקומות עבודה ומבינים יפה מאוד שאם אנחנו רוצים להשתייך לשם אנחנו חייבים ללכת בדרך שהם רוצים ולא לסטות מהתקנון, כך גם השתייכות למגזר מחייבת אותנו לשמור על התקנון שלו, מי שלא מתאים לו יכול לעבור לחוג אחר מתירני או מחמיר יותר, אבל שלא ישאר באותו החוג, יתנהג אחרת, ויהרוס את הצביון והעקרונות של אותו חוג.

    תודה ליוסי צלניקר.

  28. מר צלניקר אתה יודע מה ההבדל ביני לבינך??
    שגם כשיבוא המשיח אתה וחבריך תשמרו את היהדות האותנטית “הגלותית” ואני אדבק בו עד להתגלות ה’ בעולם.
    הגאולה החלה לצוץ, לאט לאט היא קמה ופורחת. למה לא חשבתם על כך שכל הגזירות הללו שפוגעות דוקא בציבור שלכם נפלו עליכם בגלל שאתם מעוותים את התורה? אתם אמנם לומדים תורה אבל לא את תורת ה’ ועל דא קאבכינא! אל תיילל עכשיו ותפנה את החץ כלפי הציבור הדת”ל שעולה עשרת מונים מעל הציבור שלכם, עושה הכל בשלימות ולא רומס אחרים בדרך בשם התורה.
    אל תוציא ש”ר על אותם חיילים חרדים ואל תעשה אותם ככופרים כי הוצאת השם רע שאתה עושה חמורה פי אלף מצבע הזית שלגופם.

    “על עוזבם את תורתי” תורה לא נאמר כי אם תורתי, אכן אתם לומדים תורה אבל לא את תורת ה’ ומכח זה צמחו כל הפירות הבאושים הללו ואתה ביניהם.

  29. חיים כתב:

    מדוע כשאתה מטה את דעתו של הרב לדעתך זה דעת תורה אך כשעמיתך מטה את דעת הרב לדעתו זו דעת בעלי בתים דעה של “מזרחניק”.

    אופן דיבור זה, הוא הוא תוצאת המזרחיסטים שבינותינו.

  30. גם אם אתה צודק,

    אתה מציב שאלה קשה מאד על החינוך החרדי. איך הוא מצמיח כל כך הרבה פרות ביאושים של “מזרוחניקים חדשים”? הרי הם גדלו בתוך החינוך החרדי, בחיידרים הכי טובים, יש מהם מבחירי עולם הישיבות הליטאי, אז מה בחינוך שאתה דוגל בו ומעריך אותו גורם להם להפוך ל’מזרוניק” עם בגרותם?

    כשתבין את התשובה לשאלה הזו, גם הטור שכתבת יתייתר.

  31. פגשתי חבר ‘מזרוחניק‘ עם אייפון פרוץ, אני שואל אותו מה זה ? הוא אומר לי לא, יש בזה רימונים אתרוגים…
    תוך כדי שיחה הוא עוד מספר לי, אצלינו בישיבה (כן בישיבה!), יש ‘רשת אלחוטית’ לכל מאן דבעי לגלויש…….

    על מי אתם בוכים, על עצמיכם ???

  32. @ בת שבע:
    על כל אחד שהתגלש,
    יש ב”ה כמה וכמה שלא.

    רק שכואב לנו מאד מאד גם על זה שהתגלש כי הבחור השותף שלו היה בן למזרחיסט בנש”ק שלבש 8 מלבושים ולא היתה ברירה אלא לקבל את בנו לישיבה!!
    כואב על זאת שהתגלשה כי ההורים שלה לא חלמו שזאת החברה הטובה שלה שסבא שלה X ודוד שלה Y ואמא שלה כ”כ עדינה יש להם רשת פרוצה בבית ומאז הכל היסטוריה.
    אבא שלה אוחז, שהוא מספיק חזק והחינוך של הילדים שלו לא יפגע, נו באמת מקצת… שאף אחד לא יגיד לו מה לעשות.

    כן, אילו אלו שאוחזים בדעות המיתרניות היו מתלבשים כך, ומקימים לעצמם קהילות נפרדות, הבעיה היתה הרבה פחות גרועה… מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו, ככל שהרקוב יותר דתי, חרדי – הבעיה רק מחריפה.

    תעשו מה שאתם רוצים, אבל למה בביה”כ הקהילתי? למה לשלוח את הבן לישיבה הזו דווקא? הבת שלך אומנם מאד עדינה, אבל תשלח אותה למוסד כהשקפתך ואל תנסה להשתייך באמצעים החיצוניים כי בכל אופן הזהות חשובה לך, ולחפור תחת היסודות.

    נ.ב.
    יש לציין שגם בקהילות הדת”ל יש חרדים.
    כי מזמן הגיע הזמן לערוך הפרדה בין מראה חרדי לבין השקפה והתנהגות חרדיים.

  33. בת שבע כתב:

    גם אם אתה צודק,

    אתה מציב שאלה קשה מאד על החינוך החרדי. איך הוא מצמיח כל כך הרבה פרות ביאושים של “מזרוחניקים חדשים”? הרי הם גדלו בתוך החינוך החרדי, בחיידרים הכי טובים, יש מהם מבחירי עולם הישיבות הליטאי, אז מה בחינוך שאתה דוגל בו ומעריך אותו גורם להם להפוך ל’מזרוניק” עם בגרותם?

    כשתבין את התשובה לשאלה הזו, גם הטור שכתבת יתייתר.

    אם כבר את מוכנה לשאול שאלות, אזי הנכונה והראויה יותר לישאל היא-
    למה מתנועת פא”י לא נשאר שריד ופליט חוץ ממשפחת ורדיגר. כל בניה של חבריה פנו או לחרדיות או לדת”ליות, והגרועים שבהם לחילוניות.
    התשובה לכך פשוטה, אין כזה דבר לחנך לבינוניות. וזו גם תהיה סופה של תנועת ‘טוב’.

  34. תסלחו לי רבותי אבל נפלתם על כל הראש. וזה לא התחיל אתמול.

    הכותב? אותו אינני מאשים, הוא מגיע מרקע חסידי (גור אם אינני טועה).

    שם, כבר שנים, השבטיות עיקר היא, הלבוש זה מדים, והרבי אלוקים.

    השולחן ערוך הוא רק עוד פריט ברשימה המגדירה מי משלנו ומי לא. יש מצוות ‘מקובלות’ ויש מצוות פחות פופולאריות.

    ל613 המקוריות והטהורות הוסיפו הם מאות ורבבות של קנייטשים ופיצ’יפקעס, הגיות וסלנגים וויסע זוקן שוורצע שמונצעס דאצ’יקלאך טישים וספודיקים יחודיים לבני המלוכה.

    מוסדות חינוך מגודרים מגיל יונק עד סב מוציאים מידי שנה חסידים ארוזים כדבעי, חיילים וחיילות ממושמעים של ההייליגע רב’ע. הריבונו של עולם? הוא רק עוד סיבה למה עלינו לקדש את דברי האדמו”ר. וכל כך קל ונחמד שהעולם מתחלק לשניים – ‘אינזרע’ ו’פרעמדע’.

    אבל מה שכואב הוא שהציבור החרדי הכללי – תקראו לו ליטאי/מסנגדים/ספרדים/סתם שות”מ. דוהר במהירות האור לעבר היהדות המעוותת הזאת, מה שלפני עשור בלבד היה נחשב לזרם הכללי, המתון, שומר תורה ומצוות, בני הישיבות הקדושות. הפך לאיזושהיא קבוצה פוליטית מגודרת בחיצוניות אשר כל מי שאינו צועד בתלם המדויק שהתוו לו בעלי ההשקפה הטהורה בעיתוניו הדגולים , או אינו מתנהג לפי הנהגותיו של אותו רב ספציפי המקובל על יתד נאמן (כרגע…) – קוראים לו כבר ‘חרד”ק’ או “מיזרוחניק חדש”. לפי מה שבא באותו רגע לפ. חובב או ליוסי צלינקר….

    או בשפה אחרת, מנסים למצוא לו קבוצה מגדירה אחרת שאינה משלנו.

    ואני קורא מעל בימה זו, החזירו את החרדיות לשפיות, החזירו את השולחן ערוך למגדיר החרדיות, החזירו את הרבגוניות בדעות ולגיטימיות הרבנים השונים כפי שיה אך לפני עשר עשרים שנה, לבל נאבד.

    נ.ב. האבסורד הוא שאלה שהדירו מהחיידרים ומבית יעקב את צאצאי לובשי החולצות הכחולות, ביזו כל לובש סנדלים השםירחם, קיבעו את האב העובד כלא לגיטימי, והפכו את הלבוש והחיצוניות למגדיר החרדי הכללי – באים עתה להתלונן מדוע ישנם מאות ואלפים חילוניים בלבוש חרדי ואיך הם משמיצים את המחנה פנימה, וחייבים להעמיד עוד מפרידים שונים ומשונים וקודי לבוש שיאכפו עד קוצו של יוד.

    אתם לא מבינים את האבסורד? הרי אתם אלה שהכנסתם אותם לקונפליקט המטורף הזה.

    רק תורת משה מהר סיני תקבע עבורנו מי שייך ליראי השם. לא הפלס ויוסי צלינקר.

  35. גנבתם את המותג חרדי ואתם עוד מעזים להתלונן?
    לפני שניים שלושה עשורים המותג חרדי הקיף גוונים ותתי גוונים שידעו לכבד אחד את השני ולא להיכנס לקישקע של השני.
    להזכירך שהיה ח”כ מחב”ד שישב בכנסת יחד עם נציג צא”י תחת אותה רשימה!
    מה קרה? מה השתנה? מי שינה?
    לא צריך להיות חוקר גדול ולהצביע מתי ומי החל בשינוי (רמז: התשובה מונחת בדברי לעיל)
    עכשיו כשכלו הקיצין ואנו רוצים להחזיר שפיות ליושנה אתה מגדיר אותנו “המזרוחניקים החדשים”?
    איננו מרגישים נחותים כלפי אף אחד ואנו יודעים להעריך תורה לא פחות ואף יותר מכם. (אצלנו לבן זה לאכילה)
    אז תעשה טובה ותקיים משפט קדמון: “מי שחמאה על ראשו אל יילך בשמש”

  36. @ רמז__דק:
    נראה שמשהו כאן חסר הבנת הנקרא,
    כתבה זו אינה נגד מגזר מסוים,
    או בעלי חולצות בצבע זה או אחר.

    הם נגד המיזרחיסטים בהויזן זאקן,
    המיזרחיסטים מיט הוויסע זאקן,
    נגד אלו שנראים כמו בני תורה ולבושי פראק אפ’.
    אבל השקפתם והתנהגותם היא זו שתוארה לעיל.

    עליהם נאמר סורו נא מעלינו.

  37. חחחח,
    יוסי, עוד לא הבנת, שכל עוד “ההשקופה” זה לא כלל ישראל ואהבת חינם,
    זה נהיה עניין של גיאוגרפיה,
    אתה מתהדר בנוצות של קדושה כאילו הריטיינר של קודשה בריכו אצלך,
    הרי יושב איזה סאטמר אחד ויורק עליך בבוז,
    אתה חרדי אתה? אתה קורא לעצמך חסיד?
    אז מצד איזה השקופה טהורה אתה בכלל כותב פוסט בבלוג? הוא ישאל אותך..
    האם ההשקפה הטהורה חלמה שילדינו ייגדלו ויהפכו לכתבי תקשורת
    שמכסים קמפיינים למכירת טיטוטלים בחינמונים שגם עליהם לא חסר מי שיירק…

    יוסי יקירי אתה מכיר אותי ויודע שאני לא עונה לך לגופו של אדם אלא לגופו של עניין.
    אם אני זוכר נכון אתה חסיד, סלח לי אם פיספסתי משו, לא זוכר מאיזה חצר אתה בדיוק,
    ותקן אותי אם אני טועה כי בעוונותי בורא עולם החליט שאוולד בבית אימאימא
    של המיזרוחניק ציוייני,
    אבל זה לא אמור להיות שביסוד על העניין של להיות יהודי חסיד יש אהבת חינם בפשטות? סנגוריה על כלל ישרואל? הזדמנות תמיד לחזור בתשובה? אפשרות לתקן כל עוד הנר דולק?

    אתה באמת חושב שמה שחסר לעם ישראל היום זה עוד ארגומנט טוב לעוד תכנית התנתקות בין יהודים ליהודים?

    אני חושב שלא.

  38. פוטנציאלית כתב:

    הו, יוסי, שכחתי כבר כמה אתה מעצבן אותי!

    הסכת,
    החדשים שלך, לא חיפשו קפהקפה, פייסבוק או וואטסאפ. אלו רק השלכות שאתה מציין בראיה שטחית. השלכות של מגזר שלם שלא יודע לעכל, להתמודד או לחייך למה שהוא טיפה שונה ממנו. האמן לי, גדלתי שם. הציבור דוגל בתבניות מסודרות נורא, יסודתן בהררי ווילקומירר, אבוי לך אם תסור ימין או שמאל, או אז יחרדקו לך את הצורה.
    פלא שהשוליים האמורות הולכות וגדלות בצורה אימתנית?
    פלא שהם מחפשים אלטרנטיבות?
    האנטישמיות הכי טובה גדלה בתוככי המגזר!
    דורות דורות של בידול וצדקות הם אלה שייצרו דורות דורות של שוליים כאלה, חסרי הגדרה.

    הו, פוטנציאלית.
    על זכות הבחירה שמעת??!
    לא נראה לי שהתוצאות שהזכרת כדוגמת קפה קפה פייסבוק ושות’ הן תוצאה של… שומכלום!
    לכל יהודי באשר הוא יש את הבחירה בין חיי תורה לבין מה שמחוצ לזה..
    יש מגזר שלם שממשיך מורשת מפוארת, לא רוצה להתבטא בחריפות אבל ‘ערב רב’ היו בכל דור.

    כתבת כי: “דורות דורות של בידול וצדקות יצרו את השולים..” תארו לעצמכם מה היה נשאר ממנו אם לא היה את הבידול הזה..??
    לא משנה אם קוראים להם מזרחיסטים חדשים או חרדים חדשים.
    אמת יש אחת!!!
    ואי אפשר לשלב בין אמת נצחית להבלים שהוזכרו לעיל בכמויות..

    לא דוחקת את העובדה שאהבת ישראל צריכה להיות בלב כל יהודי באשר הוא. ולקבל כל אחד בדרכו ובדעותיו. אבל לעמוד איתנים מול הגל העכור הזה ששוטף במרץ את הטובים מביננו!!

  39. רמז__דק כתב:

    תסלחו לי רבותי אבל נפלתם על כל הראש. וזה לא התחיל אתמול.

    הכותב? אותו אינני מאשים, הוא מגיע מרקע חסידי (גור אם אינני טועה).

    שם, כבר שנים, השבטיות עיקר היא, הלבוש זה מדים, והרבי אלוקים.

    השולחן ערוך הוא רק עוד פריט ברשימה המגדירה מי משלנו ומי לא. יש מצוות ‘מקובלות’ ויש מצוות פחות פופולאריות.

    ל613 המקוריות והטהורות הוסיפו הם מאות ורבבות של קנייטשים ופיצ’יפקעס, הגיות וסלנגים וויסע זוקן שוורצע שמונצעס דאצ’יקלאך טישים וספודיקים יחודיים לבני המלוכה.

    מוסדות חינוך מגודרים מגיל יונק עד סב מוציאים מידי שנה חסידים ארוזים כדבעי, חיילים וחיילות ממושמעים של ההייליגע רב’ע. הריבונו של עולם? הוא רק עוד סיבה למה עלינו לקדש את דברי האדמו”ר. וכל כך קל ונחמד שהעולם מתחלק לשניים – ‘אינזרע’ ו’פרעמדע’.

    אבל מה שכואב הוא שהציבור החרדי הכללי – תקראו לו ליטאי/מסנגדים/ספרדים/סתם שות”מ. דוהר במהירות האור לעבר היהדות המעוותת הזאת, מה שלפני עשור בלבד היה נחשב לזרם הכללי, המתון, שומר תורה ומצוות, בני הישיבות הקדושות. הפך לאיזושהיא קבוצה פוליטית מגודרת בחיצוניות אשר כל מי שאינו צועד בתלם המדויק שהתוו לו בעלי ההשקפה הטהורה בעיתוניו הדגולים , או אינו מתנהג לפי הנהגותיו של אותו רב ספציפי המקובל על יתד נאמן (כרגע…) – קוראים לו כבר ‘חרד”ק’ או “מיזרוחניק חדש”. לפי מה שבא באותו רגע לפ. חובב או ליוסי צלינקר….

    או בשפה אחרת, מנסים למצוא לו קבוצה מגדירה אחרת שאינה משלנו.

    ואני קורא מעל בימה זו, החזירו את החרדיות לשפיות, החזירו את השולחן ערוך למגדיר החרדיות, החזירו את הרבגוניות בדעות ולגיטימיות הרבנים השונים כפי שיה אך לפני עשר עשרים שנה, לבל נאבד.

    נ.ב. האבסורד הוא שאלה שהדירו מהחיידרים ומבית יעקב את צאצאי לובשי החולצות הכחולות, ביזו כל לובש סנדלים השםירחם, קיבעו את האב העובד כלא לגיטימי, והפכו את הלבוש והחיצוניות למגדיר החרדי הכללי – באים עתה להתלונן מדוע ישנם מאות ואלפים חילוניים בלבוש חרדי ואיך הם משמיצים את המחנה פנימה, וחייבים להעמיד עוד מפרידים שונים ומשונים וקודי לבוש שיאכפו עד קוצו של יוד.

    אתם לא מבינים את האבסורד? הרי אתם אלה שהכנסתם אותם לקונפליקט המטורף הזה.

    רק תורת משה מהר סיני תקבע עבורנו מי שייך ליראי השם. לא הפלס ויוסי צלינקר.

    @ רמז__דק:

    מסכים עם כל מילה פשוט מדוייק.

    אבל מה שכן חייבים לומר שהיהדות החרדית ידעה להתאחד במצבים קשים, עובדה שהצליחו לאחד את צלניקר והפלס.

    @ראלי

    אני חושב שלא הבנת את מה שנאמר בטור, ברור שצלניקר כן מקדש את החצוניות, כי חוץ מהחצוניות כל הטור מדבר ישירות עליו.

  40. @ צבי:
    אלו ציטוטים מהקטע:
    "הם אמנם מתלבשים כחרדים"
    "אבל הם לא חרדים"

    מה שאומר אם אני רואה אבא ששלח את הבן שלו לת"ת של בני,
    שבכניסה אליו הוא חתם שאין לו מכשיר לא כשר, מסתובב עם אייפון - ועוד יש לו הסברים למה זה בסדר מבחינתו - שבמטותא יעיף את הבן החמוד שלו לת"ת אחר וימצא לו מקום התואם את השקפתו ומכשיר לא כשר, לגיטימי שם.

    כנ"ל אם פגשתי אשה שאורך פאתה עובר כל קו גבול הגיוני לצניעות,
    והיא משתייכת לקהילה שאין בה רב אחד שמתיר כזה דבר - אבל יש לה ק"נ תרוצים למה מבחינתה היא צדקת למרות זאת... שתלך לה למקום שזה כשר וראוי ולא תשלח את בנותיה לביה"ס שדבר זה נוגד מפורשות את תקנונו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן