דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
מרכז העניינים
חינמון ארצי
גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
WebDuck
בניית אתרים
אחת האסטרטגיות החשובות של עסקים מצליחים היא נטילת סיכונים. דוד גלפרין מסביר כיצד נפרוץ דרך למימוש החלומות והשאיפות שלנו
DAVID GALPERIN דוד גלפרין
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

תקופת החגים מאחורינו ואנחנו מצויים עמוק בשיגרה, השרוולים מופשלים ותוכניות והחלטות שלקחנו על עצמנו לקראת השנה החדשה הגיע העת להוציאן לפועל. זה מתחיל מתוכניות “קטנות” כמו דיאטה שלאחר מתקפת הקלוריות של החגים ונמשך בשאיפות גדולות יותר של תוכניות עסקיות / חברתיות / ערכיות שרצינו לממש.

כדי להגשים ולהוציא לפועל את השאיפות והחלומות שלנו, אנחנו נדרשים להשתמש בארגז כלים שיסייע לנו לעשות את הצעדים הנדרשים לשם כך. במאמר של הניוזלטר הקודם דיברנו ברמת המיקרו – על הרגלים יומיומיים של אנשים מצליחים, אשר הוכיחו את עצמם בעולם המעשה, במאמר זה נדבר ברמת המאקרו, על אסטרטגיה ותפיסה עסקית של אנשים מצליחים. אותה יישמו ומיישמים אנשים אמיתיים, חלקם מפורסמים מוכרים לכולנו, הנחשבים למצליחים בעולם העסקים וגם במישורים אחרים, כגון אמנות או פוליטיקה ופעילות ציבורית וחברתית. המדובר בנטילת סיכונים.

מובן שההתייחסות לנטילת סיכונים שונה מאיש לרעהו. אנשים מסוימים יחוו כל הפסד כקטסטרופה סופנית וישקיעו לילות ללא שינה בדאגה לכספם שהונח על קרן הצבי, בעוד אחרים יראו בסיכון בעיקר הזדמנות. עם ההפסד הם כבר יתמודדו כשיבוא אם יבוא, וגם אז יתאוששו יחסית מהר ויקדמו בברכה את הסיכון הבא. אלא שהנטייה לנטילת סיכונים בשל מבנה אישיותי היא רק חלק מהתמונה. נטילת הסיכון מושפעת ממספר אלמנטים, כגון מצב הרוח שלנו, מהאמונה שלנו, מהחברה שבה אנחנו חיים, מהגיל שלנו, והיא גם משפיעה באופנים שונים על חיינו. כך או כך, לא ניתן להתעלם מהנתונים העושים חסד דווקא עם אלה הנוטלים סיכונים.

מחקרים מצביעים באופן עקבי על כך שאנשים שנטלו סיכון כדי להגשים שאיפות שלהם, ממוקמים בטבלת מימוש היעדים ביתרון של 120 אחוזי הצלחה (!) ביחס לכאלה שנמנעים מנטילת סיכון. יש שיאמרו, שהימנעות מנטילת סיכון כמוה כנטילת סיכון להישאר “תקוע” ודשדוש במקום בלא תנועה משמעותית קדימה. ניקח דוגמא מעולם הפיננסים: מישהו שיש ברשותו הון נזיל של מאה אלף שקלים והוא חושש להשקיע אותו באפיק כלשהו, כשהוא בוחר לא להשקיע אותם, הוא יקבל עליהם בבנק ריבית של 0.2 אחוז לכל היותר, בעוד המדד נוגס בריבית בשיעור של שלושה אחוזים. המשמעות היא אובדן של מחצית מהונו בתוך כעשר שנים.

יתרה מכך, המשמעות המעשית של הימנעות מנטילת סיכון היא בעצם לקיחת חלק בסיכון של אחרים (נניח המעסיקים שלכם), במקום בסיכון שלכם המיועד בשבילכם. אדם שיש לו חלומות ושאיפות גדולות ומרגיש חוסר סיפוק והנאה במקום העבודה שלו, אך בוחר לוותר על חלומותיו ולהישאר במקום העבודה שלו, רק בשל החשש לאבד את פרנסת משפחתו, בסופו של דבר מסתכן בלבלות חמישים אחוז מחייו במקום שלא נותן לו סיפוק.

במקום להסתכל על פעולות לפריצת דרך וצמיחה כסיכון, ניתן לראות את סדר הדברים כך: פוטנציאל מביא לפעולה – פעולה מביא לתוצאה – תוצאה מביאה לפוטנציאל מחודש. כשאנחנו נמנעים מנטילת סיכונים, אנו מונעים מעצמנו לפגוש הזדמנויות. וכפי שאמר פעם מישהו חכם: מזל זה בסך הכול הזדמנות שפוגשת מוכנות.

החכמה היא לקחת סיכון מחושב במקום לוותר לגמרי על נטילת סיכון. אז איך נכון לקחת סיכון מחושב? לשם כך יש אנשים שמבינים בסיכונים. תתייעצו עם מנטורים ואנשים בעלי ניסיון, הקיפו את עצמכם באנשים שלקחו סיכונים ורשמו הצלחות בחייהם, כאלה שיודעים להסביר את התהליכים הנחוצים בכדי שהתוצאה של נטילת הסיכון תהיה חיובית ותסתמן כהצלחה. כל השמות הגדולים המוכרים לנו כהצלחות פנומנליות, כל סיפורי ההצלחה הקרויים על שם אדם אחד, מעורבים בהם אנשים נוספים, אנשים טובים וחכמים בדרך, שתרמו להם מהידע שלהם ומהניסיון בו הם מחזיקים.

נזכור שאת האושר והסיפוק שלנו, אנו משיגים לא רק דרך עשיה מאומצת והצלחה מרובה, אלא גם מהסיכונים שנטלנו בכדי לממש את המטרות שלנו ואשר לבסוף הוכיחו את עצמם!

במאמר הבא נעסוק באסטרטגיות נוספות אותן מיישמים אנשים מצליחים, בין היתר נדבר, על השפעת הסביבה העסקית עלינו, על שיתופיות, על פרפקציוניזם ועל למידה. נאחל לכולנו חורף בריא ופורה והצלחה ביעדים שהצבנו לעצמו!

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן