מרכז העניינים
חינמון ארצי
מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
WebDuck
בניית אתרים
גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
עולם השיווק החרדי לא מפסיק להתפתח וגם כוכבי רשת חרדים מתחילים לפרסם מותגים נחשקים. בכתבה הראשונה בסדרה, סול שוורץ מספרת לאפרת פינקל על העבודה הקשה מסביב לשעון, על המחיר הכבד שהיא משלמת ועל הדרך לשלב מותגים בפיד הסטרילי. תיהנו
SOL SHVARTZ 2
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אם חשבתם שקרם הלחות שמציגות כוכבות האינסטגרם הוא הוא הקרם בו הן משתמשות בעצמן, אם סברתם שפלוני משתמש דווקא בבושם הספציפי אותו ראיתם בסטורי שלו, איך נאמר בעדינות? התמימות אינה מכם והלאה. כבר שנים שהכוכבים הגדולים ביותר עובדים מאחורי הקלעים עם חברות מסחריות שמשלמות להם הרבה מאוד כסף עבור פוסט תמים לכאורה, כמו אלה המוצגים כאן:

כוכבת האינסטגרם סול שוורץ: "צריך לדעת איך לעבוד כדי לא לאבד את השפיות" 1

מערך שלם ומשומן של יחסי ציבור ומאות אלפי דולרים עומדים מאחורי ההמלצות הללו. לא מזמן, בעקבות חקירה שנפתחה ברשות הצרכנות הבריטית, התחייבו 16 כוכבים וכוכבות לסמן פרסומים ממומנים ברשתות החברתיות. פרנק ספדפורה, מנהל מותגים אמריקאי, סיפר לחדשות ‘כאן’ כי ערכו של פוסט יחיד אצל ידוענים מסוימים מתחיל מ-75,000 דולר עד לסכום של 300,000 דולר. רשת ה-BBC דיווחה כי על פי הערכות שוק המשפיענים יגיע לערך של 10 מיליארד דולר בשנת 2020.

גם על הציבור החרדי לא פסחה התופעה. חשבונות אינסטגרם נפתחים בלי הרף, עוקבים באדיקות אחר מובילות דעת קהל באופנה, במזון, באומנות ובמה לא. האם תופעת המשפיענים קיימת גם בתוככי המגזר? יצאנו לבדוק ולהביא לכם את מיטב הסודות ללא צנזורה. בפרק הראשון: סול שוורץ.

סול, חרדית, נשואה, אם לשניים, מפעילה עמוד אינסטגרם אחריו עוקבים כ-75 אלף אנשים. פנינו אליה כדי לגלות מעט מצפונות האינסטוש החרדי והזוהר.

“זו עבודה קשה”, היא מספרת, “אין שם קלות ראש בכלל. היום הרבה בנות עושות את מה שאני עושה, אבל אני הייתי הראשונה שידעה הצלחה והשקיעה. הרבה בנות שמצטלמות לקחו את זה לדוגמנות, אני לקחתי להורות, לאופנה. אם בא לך לנסוע אחורה בזמן תסתכלי על התמונות הראשונות שלי, הן היו באותה רמה של התמונות של היום. מהרגע הראשון הבנתי את העבודה ועשיתי אותה ברמה הכי גבוהה שיש. הלוקיישנים מיוחדים, הכל מושקע”.

את מרגישה שאת עובדת בזה?

“אי אפשר לראות את העמוד שלי כפרסומי, למרות שיש בו פרסומות. זה לא מוחצן ולא רואים אותי כאשת יחצ, אבל ודאי שמדובר בעבודה של 24/6. אין דקה שאני לא עובדת בזה. השבוע לקחתי הפסקה של כמה ימים בשביל השפיות. פחות לשתף, יותר לחיות. היום, אחרי תקופה, אני כבר יכולה להגיד שאני עובדת בצורה רציפה, ושבכל חודש יש הכנסה מסודרת. אני עובדת קבוע עם מותגים מסוימים, וגם מנהלת חשבונות אינסטגרם של מספר עסקים חרדים, ומתוך כך מגיעה לדברים נוספים. בגלל שאני מכינה תוכן לחברות, אם אני מעלה פרסומת ל-LG היא לא עולה רק אצלי אלא גם אצלם באתר ובמקומות נוספים, והתמונה מגיעה למאות אלפי אנשים. כל תמונה עוברת כמה וכמה חשבונות”.

סול נשמעת מחייכת ואומרת שחשוב לה שזה לא יצא שחצני. “הכל התחיל ממקום נורא עממי. גם בעממיות יש עממיות יתר וגם בשחצנות יש. אני על הקו שבין המותגים הגדולים למה שכל אחד יכול להרשות לעצמו. גם מותגים יקרים לפעמים אני מוצאת דרך לאזן – שעון יקר עם שמלה זולה. כשאני בונה לוק, אני משתדלת שיתאים לכולן. כך גם מבחינת כשרות במסעדות. זה ערוץ שמשדר, וצריך לסנן את התוכן”.

שוורץ עובדת באופן קבוע עם עשרה משרדי יח”צ שמתווכים בינה לבין לקוחותיהם, ודואגים לה לאיזון מתמיד. אם הייתה פרסומת בתשלום נמוך, ידאגו לה אחר כך לפרסומת יקרה יותר. הלקוחות אינם שייכים לתחום ממוקד, ובחשבון האינסטגרם של סול תוכלו למצוא אותה מפרסמת מלונות, טיסות, אופנה ואפילו מטרנה. “רק לאחרונה צילמתי בשביל תנובה”, היא חושפת. לדבריה, תמיד בוחרת רק את הלקוחות שיתאימו לה ויכבדו אותה. “לא אפרסם את מה שאיני מאמינה בו. קשה לי לפרסם מוצר שלא אקנה. אם יביאו לי קרם לחות לנסות, אני אנסה ואתרשם ורק אחר כך אספר עליו”.

לא פעם התפרסמו בחשבונה מוצרים והמלצות ללא תשלום, רק משום שאהבה. החברות לא מתגמלות אותה על כך. והיא גם מצלמת בלי סוף תמונות מהחיים הפרטיים שלה.

כוכבת האינסטגרם סול שוורץ: "צריך לדעת איך לעבוד כדי לא לאבד את השפיות" 2

איפה עובר הגבול?

“זה קו מאד מבלבל, יש הרבה שטחים אפורים. מדובר בעסק לכל דבר. יש לי מנהל, רואת חשבון ויועץ שאומר לי מה לא לעשות. יש לי אנשים שאני שולחת להם את התמונות והם בודקים אם כדאי להעלות. רק תמונות ספונטניות אני מעלה בלי לבדוק”.

מדי פעם משנה סול את הפילטרים בעמוד לפי מצב הרוח. “לאחרונה אני במצב רוח של חופש, אז אפשר לראות אצלי אווירה של פאן וכיף. אם אני באווירה קודרת יותר – תראו הרבה שחור”.

מתחילה ראית בזה ערוץ פרנסה?

“פתחתי את האינסטגרם כדי לעבוד ולהרוויח. מגיל צעיר אהבתי חדשות בידור מהעולם הגדול. ראיתי פעם כתבה ב-2012 שזה הולך להיות הדבר הבא. אנשים עוד לא חשבו לייצר את זה אז. התחלתי בפייסבוק ולאט לאט הרמתי הילוך והתחלתי לעשות דברים מושקעים. חשוב להבין שזה לא יכול לעבוד לכל בחורה, כי לא לכל אחת יש מה למכור. אני לא חושבת שהדבר העיקרי אצלי זה יופי. יש הרבה בנות יפות שלא מתאימות לזה, כי זה תלוי בכריזמה. יש פה חוקים, וזה בא טבעי. בסוף הקהל מחליט”.

העמוד שלה, אגב, פופולרי לא רק בארץ. “יש לי הרבה עוקבים מחו”ל. התחלתי מוקדם וכיוונתי להגיע להרבה עוקבים, ועליתי על שיטה שמכירה אותך בפני אנשים נוספים”, מגלה סול. “הייתי מתייגת את עצמי בפוסטים ועוקבת אחרי ערימות של אנשים כדי שיעקבו חזרה אחריי. ברגע שעמדתי על 2,000 עוקבים זה כבר התחיל לרוץ, כי התחלתי לייצר תוכן ייחודי ולדבר להרבה אנשים. לא רק בתחום האופנה ולא רק לישראלים, התוכן לגמרי גלובלי”.

כוכבת האינסטגרם סול שוורץ: "צריך לדעת איך לעבוד כדי לא לאבד את השפיות" 3

שמעתי על תופעה של קניית עוקבים. זה לא עזר לך קצת להתקדם?

“אני לא נכנסת למקום של אמיתי או לא אמיתי. מבחינתי הנושא הוא ההצלחה. לא היו משלמים לי כל כך הרבה כסף אם לא הייתי אמיתית. את חושבת שהמשרדים לא יודעים את זה? בטח שיודעים, ויש להם אפשרות לוודא מי אמין ומי לא. אם באות אליי חברות כמו LG ובנקים ומשלמים לי כסף, אין להם אנשים שיודעים מה קורה? אגב, למשרדים איתם אני עובדת יש את שם המשתמש והסיסמא שלי, והם יודעים בדיוק מה הולך בחשבון. זו דרישה שלהם. הם גם מבקשים נתוני צפיות של סטורי, שיתופים ושמירות של פוסטים. לפי הנתונים האלו מתמחרים אותך, לא לפי העוקבים. זה עסק רציני לגמרי. זה אתר לכל דבר שעובד בתוך אפליקציה. הכל מותר פה, אבל זה העסק שלי ואני משקיעה בו עשרים שעות ביום”.

אני מניחה שיש לזה מחירים

“ברור. אני מגיעה לאירועים ויודעים מי אני. יש לזה מחיר, ולא תמיד אני אוהבת אותו. זה מתחיל מאהבה ואז את רוצה קצת להתקפל ולהיות פרטית. למדתי למנן, להוריד דברים אישיים ולחשוף פחות. את כמעט לא תמצאי פנים של הילדים שלי, רק של בן הזוג שלי. הוא אדם בוגר. הוא מצלם לי כמעט את כל התמונות, ומאוד אוהב את מה שאני עושה. אין לו מושג איך מתעסקים עם זה, אבל תומך ומפרגן ונהנה מזה. זה מרים לו, כי זה להיכנס למסעדות ולאכול חינם, לשבת בשולחן כבוד, ללכת לאירועים. אני אוכלת את כל הקש, הוא רק נהנה מהפירות. הוא לא מוכר את הנשמה שלו בשביל זה”.

אז למי כדאי לשלם אלפי שקלים תמורת פוסט בודד?

“הפרסום הזה באמת עובד מעולה. פרסומות לאיפור עובדות מעולה, גם לאוכל ולמלונות. תוסף תזונה זה קצת קשה יותר, אבל גם עובד. ההצלחה מאד אינדיבידואלית למוצר, אין עסק שמכבד את עצמו שלא ינסה לפרסם שם, כי שם אתה בונה מותג. מותג שלא באינסטגרם לא קיים. אנשים יושבים עם האינסטגרם יותר מאשר עם המשפחות שלהם”.

זמן משפחה?

“כשאני מגיעה הביתה, אני ובעלי שמים את הטלפון בתיבה שעשינו, ואנחנו פשוט מתמקדים בילדים. רק בערב פותחים בחזרה. בעבר זה כן הרגיש שכל פוסט גונב לי חתיכה מהנשמה. יש לזה מחיר כבד וצריך ללמוד איך לעשות את זה כדי להישאר שפויים. לדעת מה לחשוף ואיך לחשוף, ולא כל הזמן לבדוק כמה זה מצליח. פשוט לזרום עם העבודה ולעשות מהלב”.

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן