מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
WebDuck
בניית אתרים
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
מרכז העניינים
חינמון ארצי
הלו, זה רדיו! סקירה מקיפה על נתוני הרייטינג ותשובה לשאלה המסקרנת: כיצד באמת מאבקי ש”ס וקול ברמה השפיעו על הרדיו החרדי?
kol_barama (20)
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

הקרבות בין תחנות הרדיו החרדי מתנהלות מזה כעשור, בזמן הקמת רדיו קול ברמה. מאז, המאבק בין התחנות לא נח לרגע, וכמקובל במגזר, הוא הפך לפוליטי ולכזה שהשפעותיו חורגות מגבולות הברנז’ה והמדיה.

במהלך השנים חוו שתי התחנות מהפכים, כאשר לאורך התהליך הן משנות את פניהן, מה שכלל משחק כיסאות בין השדרנים ובעיקר הטאלנטים שעברו מהכא להתם, חלקם גם עשו את הדרך בחזרה.

אבל כאמור, עיקר המאבק הוא פוליטי. קול ברמה שהוקמה בשנת 2009 על ידי שר התקשורת דאז אריאל אטיאס – ויועדה על פי המכרז לציבור הספרדי תורני – זוהתה עם ש”ס. עם פטירתו של הגר”ע יוסף והעמקת הקרע בין אריה דרעי לאלי ישי, הפכה התחנה בהדרגה למזוהה עם אלי ישי, כשהדברים בלטו יותר במהלך בחירות 2015. מנגד, דרעי שחיפש רדיו חדש, מצא בית בקול חי, שהפכה למזוהה עמו, דבר שבמובנים מסוימים נחלש לאחרונה.

קול חי או קול ברמה? סקירה מקיפה ופרשנות בעקבות נתוני TGI 1

בש”ס לא הסתפקו בהליכה לקול חי ויצאו חזיתית נגד קול ברמה. המתקפה הפומבית הראשונה של נשיא מועצת חכמי התורה הגר”ש כהן, נשמעה כבר ב-2013, כשכינה את הרדיו “שקרנים”. המתקפה הקשה והזכורה יותר התרחשה באוקטובר 2014, כאשר במהלך השיעור השבועי המפורסם בלוויין, ששודר בשידור חי בקול ברמה, תקף אותם בחריפות ואמר: “תפתח את קול ברמה שנשמע ביללה, שאסור לשמוע אותו! נכון שאסור לשמוע אותו? אתם מסכימים איתי? בר מינן מה שהוא מקלקל אותנו”. הראשל”צ הגר”י יוסף, שישב לצידו, הביע תמיכה בדברים.

פחות מחודשיים לאחר מכן, הוכרזו בחירות 2015 והקרב פרץ במלא עוזו. בש”ס אסרו להתראיין ברדיו, ובקול ברמה, מצידם, לא בחלו בביקורת נגד ש”ס ותמיכה מסוימת באלי ישי, מצב שנמשך עד לימים אלו.

הקרע הנ”ל מעלה שאלה קבועה בקרב אנשי התקשורת והפוליטיקאים, כיצד אכן משפיע המאבק על אחוזי האזנה לתחנות הרדיו. אם בשלב הראשון ניכר כי בקול חי מרוויחים מכך, וקול ברמה ניזוקה מהמהלך – שכלל כאמור גם נדידת טאלנטים, בעיקר כאלה המזוהים יותר עם ש”ס – בסקרי ה-TGI האחרונים, נראה כי הציבור חוזר בהדרגה לקול ברמה, למרות החרם.

בכדי לספק לגולשי ‘פאשקעוויל’ תשובה מדויקת, ומגובה בנתונים, נברנו עמוק בארכיון וחזרנו כשמונה שנים אחורה, אל הנתונים של שנת 2011. בשורות הבאות, נסקור את נדנדת הרייטינג שעברה מקול חי לקול ברמה ובחזרה.

העלייה של קול ברמה

המהפך הראשון החל בסקר TGI לתקשורת החרדית שפורסם בספטמבר 2011, אז הגיעו התחנות לכמעט שוויון בנתונים. המגמה נמשכה, ובסקר שפורסם בינואר 2012, בהתייחס לממוצע השנתי של 2011, קול חי צנחה מ-5.7% ב-2010 ל-4.3% ב-2011, קול ברמה לעומת זאת קיבלה 4.2% לעומת 4.4% ב-2010.

מנקודה זו המשיכה הנסיקה של רדיו קול ברמה. ביולי  2012, בסקר TGI לתקשורת הכללית, בוצע המהפך בפועל וקול ברמה עקפה לראשונה את קול חי. בסקר שפורסם בינואר 2013, רשמה קול חי אמנם התחזקות קלה במחצית השנייה של 2012, אך בממוצע השנתי, קול ברמה הובילו עם 4.8% לעומת 4.6% לקול חי.

בסקר שפורסם ביולי 2013 קיבלה קול ברמה 5.6% האזנה כשקול חי צונחת ל-4.4% בלבד.

קול חי חוזרת לקדמת הבמה

את תחילת שינוי המגמה היה ניתן לראות בסקר השנתי שפורסם בינואר 2014. קול ברמה המשיכה לטפס ל-6.1% וקול חי התחזקה ל-5%. בסקר שלאחר מכן, שפורסם ביולי 2014, קול ברמה שמרה על אותו אחוז ההאזנה, אך קול חי המשיכה להתחזק ל-5.6%. בסקר השנתי שפורסם בינואר 2015 נרשמה ירידה לקול ברמה ל-5.5%. גם קול חי נחלשה ל-5.1%.

בסקר הבא, שפורסם ביולי 2015, נרשם המהפך השני. קול חי חזרה להוביל עם 5.6% מול קול ברמה שצנחו ל4.5%. בינואר 2016 התחזקה המגמה, וקול חי קיבלה  5.8% לעומת 4.9% לקול ברמה. ביולי 2016 חוו שתי התחנות ירידה, אך קול חי נותרה במקום הראשון עם 5.4% לעומת קול ברמה עם 4.9%.

בינואר 2017 קול חי ירדה מעט ל-5.07%, אך קול ברמה התרסקה ל-3.26%. ביולי 2017 קול ברמה התחזקה והגיעה ל-4.4%, יחד עם זאת, קול חי המשיכה להוביל עם 5.2%.

כאן מגיע הסקר הנוכחי שמצביע על ירידה בשתי התחנות, אך הפער ביניהן נשמר (0.8%), כאשר קול חי מקבלת 4.7% וקול ברמה 3.9%.

פרשנות וניתוח

שלוש שנים לאחר שקול ברמה הוקמה, ובזמן שעדיין הייתה מזוהה עם ש”ס (עוד קודם חזר אליה דרעי), התחנה הצליחה לשבור את ההגמוניה של קול חי. עם פטירתו של הגר”ע יוסף והקרע המדובר, קול חי התחזקה, וביולי 2015 (שהוא למעשה הסקר הראשון בו ניכרו תוצאות התבטאותו החריפה של הגר”ש כהן ומערכת הבחירות) הדבר ניכר בבירור כשקול חי חזרה להוביל. בהמשך, כאמור, המגמה אף החריפה עם ההתרסקות של קול ברמה בינואר 2017.

כפי שנכתב, שני הסקרים האחרונים מלמדים כי קול ברמה עלתה מעט ושוב ירדה, אך הפער בין התחנות נותר יציב. כלומר, אין באמת אסמכתה ברורה בנתונים להתחזקות מובהקת של קול ברמה מול קול חי, שממשיכה לשמור על אותו הפער לטובתה. יחד עם זאת יש לציין, כי בפילוח הנתונים לפי תוכניות, ישנן תוכניות שבהן קול ברמה הצליחה שוב לעקוף את קול חי. המהדורה המרכזית בהגשת משה גלסנר, למשל, שעל פי הנתונים מובילה על פני המהדורה המרכזית המתחרה, בהגשת אבי מימרן.

ההשקעה משתלמת

חשוב להדגיש דבר נוסף. עם כל הכבוד לפוליטיקה ולפוליטיקאים, חלק חשוב וכנראה החלק העיקרי מהתנודות בענף, נזקף לזכות הפעילות עצמה בתחנות הרדיו השונות. כאשר קול ברמה הצליחה ליצור מהפך, זה נבע מפעילות מאומצת ויצירת תחרות חזקה לקול חי, כשלראשונה למאות אלפי אנשים שהאזינו עד אז לתחנות הפיראטיות במה שכונה “ערוצי הקודש”, ניתן מענה חוקי ומוסדר. בקול חי למדו את הלקח, גייסו מנכ”ל חדש (אבי רוזן), נלחמו להביא טאלנטים גם מהמתחרים והפכו שוב את המאזן לטובתם. לאחרונה גם בקול ברמה לא שוקטים על השמרים וגם זה ניכר.

בקיצור, המאזינים רוצים קודם כל מוצר טוב ואיכותי, ואם אפשר שזה גם יתאים להם פוליטית – הנה מה טוב ומה נעים.

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן