מה שמיוחד במהדורה זו של “לא פרסומאי” זו העובדה שהיא מציגה מודעות חרדיות של תקופת חג המצות, שפגשתי בקהילה החרדית בניו יורק.
אל המלאכה הזו ניגשתי בציפיות לא ברורות. לא ידעתי אם אפגוש משחקי מילים מן הזן הנחות המקובל על מפרסמים חרדיים רבים, אם ייעשה שימוש רדוד בסמלי החג ובאופן כללי, איפה רמת הפרסום גבוהה יותר.
למען האמת, הפסח הזה, אותו ביליתי מעבר לים, לא הותיר לי די זמן לצלול ממש אל תוך העיתונים המקומיים, אבל מתוך אותה כמות קטנה של מודעות שכן התעמקתי בהן אני למד על שינויים מהותיים בין תעשיות הפרסום החרדיות – בארץ הקודש ובארצות הברית.
מזמין אתכם להמראה:
1. מבחר ללא תחרות ב-KRM
הפרסום הזה למרכול הבורו-פארקי KRM הוא מינימליסטי מאד, ומדובר בקונספט מעניין, שכן בטקסט מופיע “מבחר ללא תחרות, לפסח ולכל השנה”. במקום לבחור בתמונה של עגלת-קניות עמוסה, של מדפי הצרכנייה המלאים או ברעיון אחר המשדר רווח ושפע, אנו רואים סלסלה ובה כתריסר ביצים. וזהו.
ביצים הן המאכל הפסחי הנדוש והמשעמם, אך דווקא מתוך ויזואל זה מתעורר יצר סקרנות הנודד אל כותרת המודעה. סוג של “כדי שישאלו התינוקות” אני מניח.
2. פשוט הכי טוב
וממינימליזם למינימליזם: הרשת הפופולארית “”Pomegranate פרסמה לקראת החג את התמונה הבאה: נתח בשר אדום לא מבושל ומעליו המילים “פשוט הכי טוב”. זהו. אידך זיל גמור.
לא יודע למה, בינתיים המודעות הפשוטות האלו עושות לי את זה הרבה יותר מהקמפיינים הישראליים של “קנה 15 אריזות טיטולים ותוכל לזכות בטיטולים לשנה”.
3. מהדרין מן המהדרין
טוב, הבנתם את הכיוון שלי היום: הנה פיסת נייר כסף (המסמלת אולי יותר מכל את ההקפדה בכשרות לרגל החג) המעוצבת בצורת פרה על רקע ירקרק. הטקסט היומרני “מהדרין מן המהדרין” מעטר את ראש המודעה, ובתחתיתה תמצאו את הטקסט “המדקדקים ביותר משתמשים רק במאכלי מהדרין”.
4. איני מיני
את המודעה הזו ניתן להגדיר כמשחק מילים, אבל משחק מילים בסדר. אריזות עוגיות ה”מיני” משלימות את שיר הילדים “איני מיני מיני מו”. יש כאן עבודה ויזואלית לא רעה שהזכירה לי מעט את המודעות שאנו רגילים לראות בארץ.
אבל אם יש משהו שהייתי מוחק זה דווקא הטקסט למטה. “זו בחירה קשה. למזלך אתה לא צריך לבחור: הפסח הזה תיקח לטיול חול-המועד את שני הטעמים” נכתב שם. כפי שניתן להבין, אם יש חסידים של להשתמש ברעיונות נדושים לפרסומות, אני “מיסנגד” רציני.
5. תעביר את החלב בבקשה
את הפרסום הזה, המשתרע על שני עמודים, ממש ממש אהבתי.
בעמוד הראשון נראית כוס קפה חסרת חלב, ומעליה רשום: “תעביר את החלב בבקשה”. בעמוד הבא נראה הקפה בהיר יותר, כנראה לאחר מזיגת החלב, בצירוף המענה “בוודאי”.
שילוב הדו-שיח המשפחתי והשגרתי והמחשת המוצר בפרסום זה נעשו באופן מבריק ביותר שמשך אותי להתבונן בו שוב ושוב.
מי – ני – מ – לי – זם.
תגובה אחת
במודעה מס’ 1, סל הביצים יוצר צללית של דונאט. דו”ק ותשכח.
עכשיו תסתכל שוב על המודעה, ועל משחה המילים של
year round
מול year around