מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
מרכז העניינים
חינמון ארצי
WebDuck
בניית אתרים
גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים: “הקמפיין החרדי והכללי נועדו להעלות את המודעות; השינוי כבר החל”
מרכז 722_Page_16
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

קמפיין חברתי לשינוי חשיבה בסגנון שהעלה משרד המשפטים למען אנשים עם מוגבלויות הוא בהחלט תופעה יוצאת דופן בענף הפרסום והיא ראויה לאזכור בהתאם. בייחוד כשהמסר האחד והיחיד שמלווה אותו מתחילתו ועד סופו הוא התנהגותי. מי שמחפש בין השורות ובעיקר באותיות הקטנות את הקריאה להתרמה או להתנדבות, או שניהם גם יחד, מגלה שבאורח פלא לא נדרש ממנו הפעם מאמץ ייתר אקטיבי. ואולי דווקא כן?

בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, העומדים מאחורי הפרסומים האחרונים, מסתפקים בבקשה צנועה אחת ברוח הסלוגן שנבחר: להתנהג רגיל מול האוכלוסייה הלא כל כך רגילה, שנקלעת בלא תכנון מראש לסביבה הכי טבעית שלכם: באוטובוס, במקום העבודה, בבית הספר או בבית כנסת.

אלא שאם הדברים היו כה פשוטים ליישום, הקמפיין הזה לא היה עולה מלכתחילה. ומי שבאמת רוצה לדעת היכן הוא עומד, מוזמן לבוחן פתע אישי בינו לבינו, שיציב מראה מול עיניו על רמת הסטיגמות, החששות והדעות הקדומות המנתבות את תגובותיו ברגע המפגש הלא צפוי עם אנשים עם מוגבלות.

הדגש הוא על ה”עם”, שכן בנציבות מתנגדים לשימוש בבעלי מוגבלות שמראש מייצר נקודת פתיחה לא נכונה כלפי הציבור המיוחד. “לאף אחד אין בעלות על המוגבלות שלו. זה מצב לא נעים שנכפה עליהם וכך צריך להתייחס אליהם” – מסביר אברהמי טורם, נציב לשוויון זכויות ואנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים

לדבריו, מדובר בקמפיין שנתי העולה במתכנת קבועה על רקע יום הזכויות הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות, שבאו”ם הוחלט מ-1992 לציינו בכל העולם ב-3 לדצמבר ובישראל הצטרפו אליו ב-2012 כאשר אשררו את אמנת האו”ם שהוכרזה בדבר זכויותיהם ב-2008. אלא שהחידוש בקמפיין הנוכחי הוא בפנייה הייעודית לציבור החרדי, שהינה ראשונה מסוגה וכן בפעילות שתמיד הייתה קצרת טווח והשנה הינה מתמשכת מהרגיל.

אברהמי מספר כי החליטו שלא להסתפק בפעילות של זבנג וגמרנו, אלא להעלות את המודעות לאורך תקופה באמצעות קמפיין ופעילות הסברתית נלווית. “היה חשוב לנו במיוחד להגיע דרך הפרסומים לציבור החרדי, שעד כה לא הייתה בו פעילות ממוקדת. בשנה וחצי האחרונות משקיעה הנציבות לא מעט כדי שהציבור החרדי, הנחשף יותר ויותר לאנשים עם מוגבלויות, בעבודה בלימודים ובשעות הפנאי, ילמד להכיל אותם ברגישות ובהבנה המתבקשת, כדי שמי שסובל מאפליה על רקע המוגבלות תהיה לו כתבת שתסייע לו בכך”.

לדבריו, הקמפיין החרדי בעלות של כ-60 אלף שקלים אמור להוביל לשינוי תודעתי בין היתר ע”י פעילות מגבה בקרב אימהות חרדיות לילדים עם מוגבלויות, שתהוונה שגרירות חברתיות להעברת המסרים החשובים. בנוסף, יערך כנס סגור לנשים חרדיות שידבר על הילדים עם המוגבלות בחברה החרדית. הקמפיינים החרדיים, לצד הקמפיין הכללי שפונה לכל הקהלים, נעשו בהתאמה מיוחדת לשפה החרדית וכוללים שאלון דווקא בנושאי פנאי על רקע סקר שערכו במתנסים, שהעיד כי עדיין קיימת בורות והיעדר סובלנות כלפי אנשים עם מוגבלויות.

לפחות 70% מהנשאלים העידו כי יעדיפו שלא לשבת ליד אדם עם מוגבלות באוטובוס ויחושו לא בנוח להיות לידו בעבודה, בגינה או בסופר, וזה במקרה הטוב. סקרים קודמים שערכה הנציבות הציגו תמונה דומה, לא מעודדת כלל, על אחוז גבוה בקרב מבוגרים כילדים שיעדיפו לא לגור, ללמוד ולעבוד עם ילדים או אנשים עם מוגבלויות.

למרות ש-69% מהנשאלים סיפרו כי הם מכירים אנשים עם מוגבלות ו-22% אף הצהירו כי הם עובדים עימם, עדיין נוכחותם הפריעה להם, מה שמצדיק את הצורך בהשקעה בקמפיינים מהסוג הזה לטובת כ-1.6 מיליון האנשים עם מוגבלות החיים בקרבנו, מתוכם כ-878 אלף בגילאי העבודה ו-488 אלף בגילאי 65 ומעלה.

לדעתך השינוי יכול להתחולל באמצעות קמפיין חד פעמי מהסוג הזה?

אברהמי: “אנחנו מאמינים בהסברה פרסומית שעובדת. אחרי 17 שנה בתחום אני אופטימי לגבי השינוי התודעתי שניתן לחולל כי ברוב המקרים ההתנהגות הלא הולמת כלפי האנשים עם מוגבלויות נובעת מחוסר ידיעה או הבנה. אם לפני עשור המצב היה בכי רע וילדים עם מוגבלויות לא יצאו מהבית או הוחבאו במרפסת כשמישהו נכנס, כיום הם כבר מתהלכים בינינו ואפילו משולבים.

“יש אמנם דרך ארוכה לעשות, כולל באמצעות חקיקה משפטית, אבל כבר רואים תזוזה משמעותית ועוד כמה שנים המצב יוטב בהרבה. חשוב לנו רק שהציבור יפנים שלא מדובר בפעילות חד פעמית. אנחנו פועלים כל השנה באמצעות משפטנים ופקחים הבודקים את הנגישות בכל מקום ומוודאים את פעילות משרד החינוך ומקומות העבודה וכמו גם מגיעים כשצריך לתביעה אזרחית או פלילית. אנחנו כתובת לכל מטרה ונעשה הכל כדי לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות לטובת אלו שזקוקים לכך”.

לראשונה בציבור החרדי: קמפיין למען אנשים עם מוגבלויות 1

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן