מרכז העניינים
חינמון ארצי
גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
WebDuck
בניית אתרים
מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
בסקר שנערך בחודש שעבר, שאלנו שתי שאלות: האם שמעת את השיר “גשם גשם מטפטף”? היכן שמעת אותו?
facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

מאת: לאה בלוי

כמה מהחרדים נמצאים ברשתות החברתיות? שאלה קשה. מספרים שונים והשערות משונות רצות כבר תקופה ארוכה. קשה מאוד להעריך את המספרים האלה, מה גם שחלק מהפרופילים החרדיים בפייסבוק פיקטיביים ו\או אינם פעילים כלל.

שאלה יותר קשה, וגם יותר מעניינת, היא: עד כמה השפעתם של רשתות חברתיות, ובראשן פייסבוק (וגם ווטסאפ), גדולה במגזר? האם מידע (או קמפיין) מהפייסבוק מגיע אך ורק למשתמשי הרשת, או שכוחו של הפייסבוק גדול ממספרי הנחשפים?

חיכינו להזדמנות המתאימה כדי לבדוק את הנושא הזה, והיא לא אחרה לבוא. שיר שהבליח לעולם בפייסבוק בסביבות פורים הוא “גשם גשם מטפטף”, ודומה שכבש גם את המגזר החרדי. האם באמת החשיפה אליו הייתה כה גדולה, או שמטבע הדברים, מי שנחשף מכיר נחשפים נוספים? וכיצד השיר עשה את דרכו מהרשת החברתית (והטלויזיה) לרבדים נוספים במגזר?

בסקר טלפוני שערכנו – המבוסס על מדגם מקרי 403 משיבים, המייצגים את האוכלוסיה החרדית הבוגרת (מעל גיל 18) על פי התפלגות זרמים עיקריים, מגדר ואזור מגורים – שאלנו שתי שאלות: האם שמעת את השיר “גשם גשם מטפטף”? מי שענה בחיוב, נשאל שאלה נוספת: היכן שמעת אותו?

פילוח התשובות סיפק לנו תמונת מצב לדרך הפתלתלה שעושה מידע מהרשת למעגלים נוספים, כמו אבן קטנה שנזרקת לשלולית החרדית, ועושה עיגולים סביבה.

נתחיל בפרופורציות: רק קרוב ל-2% נחשפו לשיר בפייסבוק. פחות מאחוז (2 נשים, ליתר דיוק) שמעו אותו בטלויזיה. עם זאת, את השיר הכירו כמחצית מהמגזר: 51% (!!!).

איך זה קרה?

20% שמעו את השיר מחברים. 9% שמעו אותו באמצעות הווטסאפ. זו המדיה החזקה ביותר מבין כולן, ככל הנראה.

באינטרנט (כולל יוטיוב) נחשפו 6% מהמגזר לשיר, ועוד 5% בעזרת המייל. 3% שמעו את השיר מילדים, נכדים ואפילו מתלמידים. מגוון מקורות מידע נוספים יוצרים את הקטגוריה ‘אחר’, והם כוללים: חתונות, רמקולים ברחובות ומגוון בני משפחה. לפעמים נוטים לצרף את בני המשפחה לקטגורית ‘חברים’, אך במקרה שלנו בני המשפחה מהווים אחוז נמוך מאוד, ביחס לחברים ואפילו ביחס לילדי המגזר.

מידת החשיפה בין גברים ונשים דומה, הפער ביניהם אינו מובהק. לעומת זאת קיים פער מובהק בחלק ממקורות המידע, למשל ווטסאפ וחברים – בהם החשיפה של הגברים גבוהה יותר.

מסקנה?

אם חשבתם שאין הרבה חרדים בפייסבוק, יתכן שצדקתם. תלוי אם 2% זה הרבה או קצת בשבילכם. אבל שימו לב לכוח שלהם: המידע מהפייסבוק עושה את דרכו דרך ווטסאפ, חברים ועוד.

ומסקנה נוספת בשוליים – המגזר החרדי, מסתבר, הוא חברתי ביותר, גם במובן זה שמידע עובר מפה לאוזן וזוכה לחשיפה גדולה במיוחד.

הכותבת היא מנהלת מחקר במכון המחקר החרדי “סקר כהלכה”

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

2 תגובות

  1. מה שאומר שאם זה לא תוכן ויראלי
    רק תוכן שיווקי/פרסומי נדוש ורגיל לא יזלוג החוצה
    וזה אומר שהפרסום בפייסבוק לא כל כך יעיל…..

  2. שכחת רק מדיה אחת שהיא הייתה הכי חזקה בהפצת השיר הזה: הרדיו החרדי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן