בשנים האחרונות, צובר לו נושא הפרסום במגזר החרדי – על שלל מושגיו ותובנותיו – תאוצה רבתית. לא עוד פרסומות עקרות תוכן בעיתונים, כי אם כאלו שבאו לאחר דיונים מעמיקים, השקעה ומחשבה.
הפרסום החרדי הפך ל’נושא’ לפני כשנתיים וחצי, עת קם לו ‘פאשקעוויל – שטיבל הפרסום החרדי’. הפרסומות דורגו, הביקורת נשמעה ללא משוא פנים והעבודה בתחום הרקיעה שחקים וחצתה גבולות לא מוכרים.
מאז ועד היום, הנושא ממשיך לצבור התעניינות, קהלים נוספים נחשפו ונחשפים לתחום המרתק, מתעניינים ובודקים, ושטיבל אחד כבר לא מספיק, עד שקמה לה תוכנית רדיו העוסקת כולה בפרסום על שלל היבטיו ותחומיו.
הפרסום החרדי, יצר לא אחת כותרות והתעניינות גם במגזרים אחרים. הדקויות שבו כמו גם המגבלות האינסופיות הופכות אותו לעולם שלם בפני עצמו, עם כללים מיוחדים וצנזורה מחויבת המציאות.
אך גם זה כנראה לא מספיק, וידיד המערכת, ארי גלהר, החל לפרסם טור חדש במדור הכלכלה של ynet. הטור, שיפורסם ככל הנראה מידי מוצאי שבת, יעסוק בעולם הפרסום החרדי, או כמו שהוא מגדיר זאת, “שוק הפרסום הדתי מדבר בקודים משלו”.
ארי גלהר, הינו כתב לענייני בריאות ודתיים של עיתון ‘ידיעות ירושלים’ ואתר ‘MyNet’ ובעל טור אישי באתר. בנוסף, הוא מגיש פינה שבועית ברדיו ‘קול ברמה’ בנושאים כלליים, ולרזומה מתווסף טור הפרסום החדש. שוחחנו איתו, כדי לשמוע על הטור, את מי הוא מעניין ומה מטרתו.
“הטור עלה בעקבות הפתרונות היצירתיים והמעניינים שנאלצים משרדי הפרסום החרדיים להשתמש בהם בשל חוסר היכולת להשתמש באמצעי פרסום שונים. מדובר במגזר עם צרכים ומאפיינים שונים”, אומר גלהר.
“כדוגמא לכך”, מסביר לנו, “כדי לקדם פרויקט או מוצר כלשהו, ישתמשו לצורך העניין בפסוק מתהילים ולא בכוכב מהפסטיגל או פליט ריאליטי נערץ, מה שהופך את הנישה הזאת למעניינת לחילונים שעוסקים בתחום או מתעניינים בכלכלה ומביטים על כך מהצד”.
אתם, גולשי ‘פאשקעוויל’, יודעים בדיוק על מה הוא מדבר. אם תרצו לקרוא קצת על הפרסום החרדי בהגשה חילונית מובהקת, תוכלו ללחוץ כאן ולהתרשם מטור הפרסום החרדי הראשון, באתר הבית של ‘ידיעות אחרונות’.
9 תגובות
אבל , למרות הכל יש עדין הרבה פוטנציאל שלא משתמשים בו .
הפרסומאים החרדיים לא כ”כ מבריקים. והם רק סוג של וועדת גיור לקונספטים הבאים מהפרסום הכללי.
פרסומאי חרדי טוב הוא זה שכל מגבלות המגזר הן השראה לפריצת דרך עבורו. לפרסום חזק. ועובד.
בהצלחה לרווח, גל, בריסק וכל החברה… יש לכם עדיין דרך ארוכה.
מציעת היין כתב:
איזה יופי, שיש נחיתיים בעולם. ותמיד תמיד יגיע המתנדב התורן להסביר לנו כמה אנחנו לא שווים.
(ועכשיו התגובה שלי מזמינה עוד כמה חכמים להסביר למה מציעת היין צודקת, ואנחנו הפרסומאים החרדים – כאלה מטומטמים).
ולמה שלא יעתיקו לפה את הכתבה לטובת מנויי נתיב שלא יכולים להכנס לידיעות אחרונות?
לא מגיע לקהילת לקוחות האינטרנט הכשר?
תודה למי שיעתיק את הכתבה
בשם כל גולשי האינטרנט הכשר “נתיב” ומנויי פאשקוויל שלא רוצים ללכלך את עיניהם
על פניו הכתבה עושה עוול לפרסום במגזר לקחת כמה משרדים פצפונים ועליהם לפתוח כתבה, נו באמת?
אורן,
כנראה שהם לא מצאו קריאייטיב אצל הגדולים.
עוול? לא קצת נסחפת?
כתבה ראויה אם כי אכן מעט מוזר לפתוח עם משרדים פחות משמעותיים, אך למרות זאת ההתייחסות הייתה לעבודות עצמן והן ראויות לגמרי!
שלומי, מתי תלמד שפרסום זה לא רק קריאייטיב, מתי תלמד שתפקיד משרד הפרסום זה גם למכור?
והמשרדים הגדולים עושים אחלה עבודה ללקוחות ויתכן שגם הקטנים אבל כתבה על הפרסום במגזר צריך להתמקד בעיקר בגדולים.
מקווה שהבנת.
אורן,אתה חי כנראה בעולם משלך.
המשרדים “הגדולים” מוכרים יותר? בדקת את זה אישית?
לדעתי המשרדים החרדיים “הגדולים” שבלוניים וגמלוניים וחוץ מהבלחות בודדות פה ושם
לא רואים מהם כמעט כלום.
אז למה נותנים להם תקציבים?
כי מה לעשות צריך להיות פוליטיקלי קורקט וכמו שזורקים למגזר הערבי פרוטות
ככה זורקים גם לחרדי.
רוצה למכור לחרדים? תביא מבצעי הנחות תעבוד על מרווחי אפס ואז תצליח.
תאמין לי שבניגוד אליך אני יודע מה אני מדבר.
אגב, מעניין לפי מה אתה יודע מי משרד גדול, יפעת?
הצחקת אותי!
שפני נסיון הם הפרסומאים. לא הצרכנים החרדיים. זה לא מזנה מי המשרד המפרסם משנה מה יתודעת הפרסום שלו. ומי שמתרברב בהכרת השטח מבפנים יען כי הוא חרדי, צריך להפנים דבר נורא פשוט. הלקוח לא צריך חשיפות דרמטיות. הוא צריך לצרוך.
ממש לא משנה מי הנביא שלו. קפה זה לא רק לבדוואים בדיוק כמו שקרח לא שייך לאסקימוסים.
הציבור החרדי הוא צרכן. נחשף. ולא אוהב עקיצות פרסום…