כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
מרכז העניינים
חינמון ארצי
מילר פוינט
משרד פרסום
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
WebDuck
בניית אתרים
מקס דיגיטל
סוכנות דיגיטל
הבדיחה העצובה, המבוססת על מדרש ידוע, מספרת כי עשרה קבין של אשמה ירדו לעולם, ותשעה מתוכם נטל המגזר החרדי • בכל אירוע, החל ממחסור בדיור וכלה בשריפה בכרמל – תמיד תתגלגל האשמה לכיוון החרדי • שלל כותרות לא מחמיאות מחכות ליום פקודה על מנת לעטר את היומונים של היום למחרת • דניאל אוחיון מציג פיתרון אולטימטיבי
daniel_ohayun
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

מאת: דניאל אוחיון

הבדיחה העצובה, המבוססת על מדרש ידוע, מספרת כי עשרה קבין של אשמה ירדו לעולם, ותשעה מתוכם נטל המגזר החרדי. בכל אירוע, החל ממחסור בדיור וכלה בשריפה בכרמל – תמיד תתגלגל האשמה לכיוון החרדי. כמו כן, כל אירוע פלילי בו מעורב אדם בעל חזות חרדית, יזכה באופן אוטומטי לשלל כותרות המחכות ליום פקודה על מנת לעטר את היומונים של היום למחרת.

דמות החרדי מעולם לא הוצגה בצורה נורמלית בתקשורת. כדוגמא מייצגת נוכל לקחת את הסצנה מהסרט “השוטר אזולאי”, בו נשלחים השוטרים לפזר הפגנה באמצע שבת. זוויות הצילום בסצנה לא מותירות ברירה – שוטרים נצורים בתוך רכב נוסעים לכיוון ההמון המתאחד סביב הרבי, והדרך היחידה לדבר איתם זה בשפה שלהם – פסוקים ומדרשים.

כך לאורך השנים, נבנה בנק כותרות ולפיו כל אישה שלבושה קצת שונה (או קצת יותר מאשר הנהוג אצל אחינו החילונים…) זכתה לכינוי “אשת טליבאן”, כל הפגנה חרדית תזכה לכותרת “התפרעות” ובכלל, הצבע השולט תמיד יהיה שחור, כתיאור צבע החליפות או הלך המחשבה, תלוי את מי שואלים. אגב, הדבר אושרר ונבדק אקדמית על ידי ד”ר צוריאל ראשי מאוני’ בר אילן, המתמחה בתקשורת חרדית.

אני יודע שזה לא נכון. במהלך חיי (הן האישיים והן המקצועיים) נחשפתי ונתקלתי בלא מעט אנשים וגופים חרדים ומה שהתחוור לי זו תמונה אחרת, שלא כוללת קרניים וצעקות “שאבעס” או “גוואלד”, אלא פנים נחמדות ומאירות והרבה רצון לסייע. הבעיה הגדולה היא איך בכל זאת משכנעים את העורכים בחדשות שהמצב הוא באמת לא כל כך שחור ולבן, כמו שהם טוענים?

הפער, לעניות דעתי, בין דמות החרדי כפי שהוא מצטייר בתקשורת לבין דמותו האמיתית נעוץ בבורות ואי ההיכרות מהצד החילוני, וכן ההסתגרות ותחושת הפראנויה משהו של המגזר החרדי. לכן, כך לדעתי הענייה, על אנשי התקשורת המוצלחים במגזר החרדי להתגייס ולצמצם את הפער הזה.

אין הכוונה להקמת משרד יח”צ ודוברות שיתפקד 24/6 על מנת להוציא תגובות ולנהל משברים בימים שבשגרה, אלא “לשווק” את דמותו של החרדי מחדש, על ידי מבצעי קירוב בינאישיים וממוקדים לאנשי התקשורת החילוניים ועל ידי כך לפתוח צוהר אמיתי אל העולם החרדי על כל רבדיו.

בהקשר הזה, יש לציין לחיוב את דף הפייסבוק “חרדים – נעים להכיר” המשמש כהתחלה לא רעה בדרך ליצירת מגע בלתי אמצעי עם הציבור הלא דתי, אך יש להשקיע במציאת דרכים נוספות, ובעיקר במפגשים וסיורים בריכוזים חרדים, דוגמת בני ברק ומאה שערים של קובעי דעת הקהל: אנשי התקשורת החילונים. אגב, לפי בדיקתי, חלקם (ובעיקר אלו הפחות מסמפטים את המגזר) אפילו ישמחו להגיע ולראות הכצעקתה.

סיורים אלו, בדומה למודל שיווק התדמיתי הנהוג במועצת יש”ע, יראו את המגזר החרדי האמיתי, זה הלומד תורה, המתנדב, העובד ואף את אלו המתגייסים לצבא, ואת תנאי החיים הפיזיים של המגזר. בכך, יראו אנשי התקשורת לא רק את הדמות השחורה-לבנה הקלאסית, אלא דמות צבעונית ואנושית, בדיוק כמוהם. יש לקחת את בעלי ההשפעה דווקא אל “מוקדי הקרבות”, אותן נקודות החיכוך העולות חדשות לבקרים בעיתונים ולהסביר מנקודת מבט חרדית את הקונפליקט בהן.

אומנם, הסיורים לא ישנו את תדמית החרדי בן לילה, אך בדומה לסיורים בהתנחלויות שתרמו ל”גיורם” של כמה עיתונאים, מראה העיניים יכול לפתוח עוד נקודת מבט, מרוככת יותר על הסוגיה. גם אם לא יוצף המגזר בפרץ אהבה בלתי נשלט, הרי שלפחות יהיה ניתן למתן את ההתקפות עליו ומאליו גם היחס בציבור הכללי ישתנה לטובה.

דניאל אוחיון הוא מיזרוחניק, לשעבר כתב לענייני המגזר באתר Nrg מעריב.

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

12 תגובות

  1. ביג לייק !
    כל מילה אמת…
    ועכשיו מי מרים את הכפפה?

  2. 1. מבלי לראות את הקרדיט אפשר להבין כי מדובר בבחור “מזרוחניק” כהגדרתכם.
    בפוסט הזה טמון השינוי המהותי בין המגזר הדתל לחרד:
    אנו לא מעוניינים להשתלב ולא להתייפות – בידולנו הוא גאוותנו.
    לעולם נהיה שונים.

    2. תפקידה של התקשורת הוא ליצור כותרות .וחומרי הגלם לכותרות מגמתיות תמיד מצויים בשוליים,. התיפיפות או יחצון כאלו ואחרים לא ישנו את מהותה של התקשורת ולא יורידו אותה מכותרות נישתיות. צדק חברתי יש רק בסיסמאות.

    3. כל מסכת ההתנצלויות הפטית שכן נעשת רק מזיקה.

    4. לעניין יש”ע – עוד לא ראיתי שינוי דרמתי ביחס התקשורתי אליהם. עדיין מאשימים את המתנחלים בכל (רא’ ערך משבר הדיור) אותם ואותנו. אבל עדיין בטח כיף להם לחשוב שהם מזיזים למישהו כשהם באים להסתחבק עם שוכני האוהלים.

    5. אלו שרוצים באמת להכיר אותנו – מכירים. בטח בעידן של היום שבו הכול פתוח ולכל אחד יש במשפחה מתחזק חרדי. אלו שלא רוצים – לא רוצים ואף פעם לא כפינו.

  3. האם מישהו יכול באמת לאשר או להכחיש את התוצאה של סיורי מועצת יש”ע?

    האם התקשורת מעוניינת בכלל לשמוע, או שהם מעוניינים למכור את הסחורה, ומה שמוכר כיום זה “שנאת חרדים”?

  4. כתב:

    1. מבלי לראות את הקרדיט אפשר להבין כי מדובר בבחור “מזרוחניק” כהגדרתכם.
    בפוסט הזה טמון השינוי המהותי בין המגזר הדתל לחרד:
    אנו לא מעוניינים להשתלב ולא להתייפות – בידולנו הוא גאוותנו.
    לעולם נהיה שונים.

    בדיוק.
    אדרבא, כל ניסיון להתייפות בעיני החילונים מוציא אותנו מתיוונים

  5. מי יתנני ת”ח ואנשכנו כחמור.
    כל כך מהר יוותרו על זה? בגלל שביקרו אצל הדוסים? המטרה שלהם להכפיש את החרדים.
    אם לא יעשו זאת, אין להם מה לחפש יותר בעולם התקשורת.

  6. כתב:

    1. מבלי לראות את הקרדיט אפשר להבין כי מדובר בבחור “מזרוחניק” כהגדרתכם.
    בפוסט הזה טמון השינוי המהותי בין המגזר הדתל לחרד:
    אנו לא מעוניינים להשתלב ולא להתייפות – בידולנו הוא גאוותנו.
    לעולם נהיה שונים.
    2. תפקידה של התקשורת הוא ליצור כותרות .וחומרי הגלם לכותרות מגמתיות תמיד מצויים בשוליים,. התיפיפות או יחצון כאלו ואחרים לא ישנו את מהותה של התקשורת ולא יורידו אותה מכותרות נישתיות. צדק חברתי יש רק בסיסמאות.
    3. כל מסכת ההתנצלויות הפטית שכן נעשת רק מזיקה.
    4. לעניין יש”ע – עוד לא ראיתי שינוי דרמתי ביחס התקשורתי אליהם. עדיין מאשימים את המתנחלים בכל (רא’ ערך משבר הדיור) אותם ואותנו. אבל עדיין בטח כיף להם לחשוב שהם מזיזים למישהו כשהם באים להסתחבק עם שוכני האוהלים.
    5. אלו שרוצים באמת להכיר אותנו – מכירים. בטח בעידן של היום שבו הכול פתוח ולכל אחד יש במשפחה מתחזק חרדי. אלו שלא רוצים – לא רוצים ואף פעם לא כפינו.

    אהבתי.

  7. אולי מספיק עם הנחיתות המגזרית הזאת גם מצד הסימפטומים הניבטים מהכותב וגם ובעיקר מזו של המגיבים.
    מה לעשות שעם כל הקיצוניות שבדבר התסריטאי של” היהודי הנצחי” כנראה “הצליח” בעבודתו ואפילו אנשים מתוכנו ממשיכים בפרספקטיבה האנטישמית הזו רק תחת מעטה של סלידה מפרימיטיביות וגלותיות….
    זה הכל קלישאות ,סטיגמות ודעת קהל מצומצמת להחריד!

    הכותב צודק בהחלט ,אנו לא יכולים לשבת ולומר זבש”ם אנחנו לא מתייפיפים!
    מבלי לוותר על קוצו של יוד ומתוך פנאטיות מוגברת אנו יכולים להשכיל להשתמש במדיות והשידרוגים שהעולם מציע לנו ו”לדבר” ולהידבר איתם. לא איתם ,לא הם כי אם -אנחנו!

    ההיצמדות הסטיגמטית שלהם זאת ההיבצרות חסרת השחר שלנו!!!!!!!!!!

    נמאס כבר לשמוע את החילוני המצוי שאחרי שיח בן 2 שורות איתך אומר ” וואי..איך אתה שונה מהחרדים….אתה נחמד ,תקשורתי ובעל ידע “….
    ככל שידברו יותר וישמעו יותר החלמאות צרת האופקים שלהם תימעט ותיפחת!

  8. קודם כל צר לי לומר לך כותב נכבד שאין ברצוננו “להראות כמותם” כפי שכתבת.
    ישנם סיורים של חילונים בשכונות החרדיות.
    במקום בו אני דרה יש כל שבת קבוצות גדולות, ולצערי הם רואים אותנו כאנשי גטו
    מעיירות פולין. ולא, לא מדובר בכלל בשכונות כמאה שערים.
    אחד מאותם חילונים פנה אלי ואמר “כל הכבוד לכם” עניתי לו ב”גיט שאבעס”.
    ובכל אופן, אינני יודעת איך הם יוצאים מאותו סיור, האם לטוב או לרע. מה שבטוח
    שגם החרדים לא מדי אוהבים שקבוצות של חילונים משוטטים להם בשכונות.
    והדרך הטובה ביותר ליחצן את הציבור בעין טובה, היא להיות חרדי ירא שמים ומקדש
    שם שמים. תמיד! לא רק לידם….

  9. @ אני:
    אני כתב:

    מי יתנני ת”ח ואנשכנו כחמור.
    כל כך מהר יוותרו על זה? בגלל שביקרו אצל הדוסים? המטרה שלהם להכפיש את החרדים.
    אם לא יעשו זאת, אין להם מה לחפש יותר בעולם התקשורת.

    צודק!!!!!!!!!!
    תתחילו להיות גאים בחרדיות שלכם!!

  10. אתה מציין לשבח את חרדים-נעים להכיר, ואני מבין אותך, כי הצלחת הדף (כביכול) היא הצלחתו של הפרסומאי החרדי שעומד מאחורי הדף. ולמה לא לפרגן לו..?? בפועל המציאות אחרת לגמרי… שים לב שכל החברה שכותבים שם בדרך קבע הם אנשי פרסום בעבר או בהווה או לחילופין פרופילים תמוהים המעלים חשש של אדם שכותב בכמה ניקים, וגם הכותבים הרצינים שם משתמשים בלשון מתרפסת המזכירה חנוניות והתחסדות טיפוסית, לפני חודש יצא לי לקרוא שם פוסט תמוה (כותבו הסתתר מאחורי כינוי צמחוני) שטוען שההתנפלות על הציבור החרדי בנושא התעסוקה מוטעית ושיקרית, הכותב טען שרוב החרדים עובדים וחברו (אף הוא בשם בדוי) אף טען שאיו חרדי עם משפחה ברוכה שלא עובד לפרנסתו… בקיצור שקרים מקיר לקיר. ואני שואל, מה אתם חושבים? שהעולם פאנטי? שבשם היח”צ מותר לשקר? הרי מלבד 10\20 חברים שקחו את הדף ברצינות, כל השאר הבינו שמדובר בעבודת גמר ותו לו. וגם העבודת גמר הזאת לא מוצלחת, ממתי חברה שרוצה למכור מוצר איכותי צריכה להתרפס בפני הקונים? להפך, היא צריכה להציג את האמת ולומר “נכון, רובנו לא עובדים, אז מה? אנחנו מחזיקים ונושאים בנטל הרוחני” היח”צ החרדי הפך מכזה שהיה אמור להראות את היופי שבחרדים (כן, גם את אלו שלומדים כל היום) ליח”צ שמבליט את השולים (השולים זה אנו שלא זכינו לשבת באהלה של תורה) והופך את המרכז, את החומר הטוב ביותר, את האברכים המסולאים בפז, לשולים. מעין שיטת אמסלם… שיטה פרסומית רעה ולא רצינית.

  11. @ חזקי גרינוולד:
    תגיד, אתה נורמלי???
    רובינו לא עובדים???
    אלא מה, חיים מאיפה? מדתות?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן