גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
WebDuck
בניית אתרים
מרכז העניינים
חינמון ארצי
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
מומחה האינטרנט שמואל דרילמן, שאף שימש בעבר ככתב האינטרנט של ‘בחדרי חרדים’, התבקש לכתוב חוות דעת מקצועית תחת הכותרת “איך תשפיע פרשת בחדרי חרדים על האינטרנט החרדי” • דרילמן סבור ש’בחדרי’ המציא את הגלגל (פעמיים) ותוהה האם יש סיכוי למודל כלכלי ורווחי • האם הלגיטימציה תיחלש? ‘בחדרי’ ימשיך לתפקד כרגיל?
bhol_logo
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

מאת: שמואל דרילמן

לא זכיתי להימנות עם העצורים ואף לא עם הנחקרים בפרשיית הסחיטה שהתפוצצה השבוע, אולם כעובד ‘בחדרי חרדים’ לשעבר העוסק מזה מספר שנים בתחום האינטרנט המקצועי, בדגש על האינטרנט החרדי, נעניתי לבקשת ‘פאשקעוויל’ לתת חוות דעת על הפרשיה עם דגש על הצד המקצועי.

כצו השעה אתחיל בגילוי נאות: עבדתי עד לחודשים האחרונים באתר ‘בחדרי חרדים’ ככתב מחשבים ואינטרנט, והשתדלתי לעשות את המוות לכלל הגופים המסחריים בתחום האינטרנט בצורה שווה. למעשה, אשמח לנצל את ההזדמנות כדי להתנצל בפני הגברת יהודית יפרח ממותג בפרסום, והרב יחיאל טברסקי, להם הרסתי בהצלחה ניכרת יותר מסוף שבוע אחד.

אומנם לא שברתי את מעצר הבית על נחקרי הפרשה, אבל למרות שניתן כבר להניח כי עורכי הדין יצליחו להוכיח את חפותם מהפן המשפטי, ההשפעה על עולם האינטרנט החרדי עשויה להיות נרחבת ועמוקה לטווח הקצר ואולי אף הארוך.

‘בחדרי’ המציא את הגלגל

למעשה, גם גדולי המתנגדים לתחנות האינטרנט החרדיות ובראשם ‘בחדרי חרדים’, יודו כי האתר הנידון המציא את הגלגל פעמיים: בפעם הראשונה בעצם יצירת המושג אינטרנט חרדי משמעותי, כאשר אתר עם בידול ומיקוד לציבור החרדי בלבד הצליח לצבור נפח תנועה שלא מבייש גם אתרים בציבור הכללי, ובעקבות כך גם הפך לשחקן משמעותי בעיתונות החרדית והכללית, ואחריו נפרצה הדרך לעשרות אתרים שעלו וירדו לסירוגין לאורך השנים האחרונות. על חלקם אפילו נטען כי הצליחו לשחזר את ההצלחה ולהגיע לנפחי פעילות משמעותיים.

המצאת הגלגל השנייה התרחשה למעשה דווקא על ידי אדם חילוני, לא מוכר בזמנו, בשם גיא כהן, שרכש את האתר בהשקעה כוללת של מיליוני שקלים, הקים מערכת כתבים, צלמים ועורכים בתשלום, ובכך יצר תקדים נוסף של אתר אינטרנט חרדי שהוא חברה רווחית וגם כלכלית.

בהקמת מערכת כתבים ומחלקת פרסום אפקטיבית בראשות תותח המכירות אורי צור, שהשיג הסכמים פורצי דרך עם משרדי פרסום ושורת חברות מסחריות, חלקם אף מאוד שמרניות, הרי ש’בחדרי’ פרץ את תקרת הזכוכית עבור כל העסקים בתחום, לפתע השוק כולו התעורר, וכולנו יכולנו לדבר עם גופים מסחריים ומשקיעים פרטיים שראו באינטרנט החרדי הזדמנות כלכלית ייחודית.

האם יש סיכוי למודל כלכלי ורווחי?

ולפתע מתגלה כי המודל הכלכלי הסטנדרטי לא היה מספיק. המשטרה חוקרת שלל חשדות למודל כלכלי שלם מבוסס סחיטה ואיומים מצדו השני של הקו האדום. האם זה אומר שכולנו כשלנו? האם אכן אין סיכוי למיזם אינטרנט חרדי שהוא גם כלכלי ורווחי?

בכנס התקופתי של גוגל שהתקיים לאחרונה, אישר לי אושיית אינטרנט ידועה בציבור הדתי-חרדי, שמפעיל את מערכת ‘פרסום השותפים’ הגדולה במגזר, כי למרות הצלחתם בגיוס תקציבי פרסום משמעותיים, קיימת אצלם עדיין רשימת המתנה של מעל שלוש מאות אתרים דתיים וחרדים שמחכים להצטרף לתוכנית ולהתחלק בעוגה, שלמרבית הצער עדיין לא גדולה מספיק לכולם.

לכולנו ברור שבלי קמח אין תורה, ובלי פוטנציאל כלכלי אין יזמות, ולמעט אתרים שהוקמו בהשקעה נמוכה עם אורך נשימה ארוך, במובן של שנים, לא ניתן כמעט לראות כיום פרויקטים חרדים באינטרנט עם גב כלכלי ותוכנית עסקית שעובדת, כאשר גם אתרים שהוקמו בהשקעה משמעותית כמו כיכר השבת, שטייגען, טוג, JDN, וכו’, עדיין מדשדשים לאיטם, וככל הנראה מבלי שבדקתי את דוחותיהם הכספיים, גם נמצאים על גבול הרווחיות.

אני מאמין שהכול תלוי באורך הנשימה, כאשר לדוגמה מיזם ‘מעשרות’ שהוקם על ידינו לפני יותר משנתיים, מגשים ועובר בהצלחה את יעדיו העסקיים רק בחודשים האחרונים, וברשותי שלל דוגמאות ממיזמים נוספים בתחום, שעם חלקם הגדול עבדתי בצורה אישית עד לפריצתם או לדעיכתם במקרים הפחות נחמדים.

המודל העסקי כשל, לא השיטה כולה

גם אם הטענות על בכירי ‘בחדרי’ נכונות, ואני מאוד מקווה שלא, הרי שהם מעידות על קוקטייל מסוכן של תזרים מזומנים איטי, בצד יהירות וחוסר שיקול דעת, אשר הובילו אותם לכאורה לקיצורי דרך ו”מודלים עסקיים” שאינם ראויים, על גבול הפליליים, שנחקרים בימים אלה במשטרת ישראל.

מאידך, החלטת בית המשפט שלא להוריד את האתר עצמו, מעידה כי לא השיטה כולה כשלה, וכי ניתנת למערכת ולכתבים המקצועיים האפשרות לנתק את עצמם מהמיוחס לנחקרים, ולהמשיך לספק מוצר חדשותי ראוי ומקצועי לטווח הארוך, לחילופין יתכן כי השופט פשוט ראה את הקריסות של בחדרי חרדים, והניח שהאתר כבר ירד מיוזמתם.

ובנימה רצינית יותר, אתר הממוקד לציבור החרדי יצטרך להמתין עד שייבנה שוק כלכלי עם פרסום ממוקד, עם תקציבים מסודרים, וזה יכול לקחת זמן. נראה שקיצורי הדרך גם לא משתלמים, ובדרך כלל גם לא יעילים, ושיטת הזבנג וגמרנו לא תעבוד במיזמים הדורשים אורך נשימה ארוך ותוכנית עסקית ארוכת טווח.

גם לעולם האינטרנט הישראלי לקח שנים רבות להפוך לכלכלי, כאשר עד היום האתרים נלחמים על עוגת פרסום קטנה יחסית שרובה מתחלקת בין השחקנים הגדולים ובראשם וואלה, תפוז, ynet ו-nrg.

האינטרנט במגזר החרדי: מהפכה בלתי נמנעת

בניגוד לדעות מסוימות, אני מעריך כי הציבור החרדי משתמש ויהיה חייב להשתמש באינטרנט, ובניגוד לאותם שסוברים כי הצורך הנרחב הוא לאתרי שירות בלבד, על סמך מגמות ההתפתחות של הרגלי האינטרנט בציבורים אחרים ואף בשלנו, נראה כי הציבור החרדי צמא המידע, לא חסר את הצורך לחשיפה לעולם המידע הנרחב ששינה את פני האנושות כולה, וזו הלכה ומעשה – מהפכה בלתי נמנעת.

בנוסף, המגמה העולמית להעברת כלל השירותים, הטכנולוגיות והפיתוחים למבוססי אינטרנט, יגבירו את הלחץ הגובר ממילא.

עימותים וכשלים מעין אלה, יכולים רק לעכב את התהליך, ולהחזיר אותנו חודשים ואולי אף שנים אחורה, אבל הציבור החרדי בכללותו לא יוכל להישאר מנותק מאינטרנט בטווח הארוך. ניכר כי גדולי הרבנים כבר מודעים לכך, וכל אחד יכול לבדוק בעצמו את נקודות ה-WiFi החדשות באזור מגוריו, גם בריכוזי אוכלוסיה חרדים.

הלגיטימציה תיחלש? הצורך יעשה את שלו

גם אם הלגיטימציה לחשיפה לאינטרנט תחלש בציבור החרדי, הרי שהצורך יעשה את שלו, ולמעט אספקת חומר נוספת ללבלרי היומונים, הרי שמדובר בתהליך בלתי הפיך.

נפילתו האתית והכלכלית של ‘בחדרי חרדים’, תפגע תדמיתית באלו שחשבו לעשות כסף קל ומהיר, אבל לבעלי הניסיון בתחום כבר גלוי הסוד הידוע בדבר מצוקתו הכספית של הענף כולו, אשר עוד לא עמד על רגליו כראוי.

לכן, לסיכום, סביר להניח כי ההשפעה על עולם האינטרנט החרדי תתמצא בהשפעה על גופי פרסום גדולים, אך בטווח הארוך יתכן שיתגלה כי התקדימים הנדרשים כבר נפרצו, ופינויה של הזירה למתחרים רק תעורר את השוק ותאפשר כניסת וצמיחת יזמים וגופים חדשים שישיגו ביחד אף יותר.

לחילופין, הגיוני יותר כי נראה את מערכת ‘בחדרי חרדים’ פשוט מתאוששת וממשיכה כרגיל, כטבעם של דברים.

העתיד עדיין באופק, נשאר רק לחכות לפורצי הדרך הבאים, והטובים יצליחו.

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

10 תגובות

  1. לדעתי המשבר הנוכחי מטיל צל כבד על כל העיתונות החרדית, גם המודפסת, זו שהאינטרסים שלה לא שקופים (למעט העיתונות המפלגתית).
    מה אני יודע על קווי הנייעס? על עיתוני התמונות? כולם מלאים פרוטקשן ברמה כזו או אחרת.
    העובדה שאין אתר חדשות חרדי שמסקר באובייקטיביות ובכלל את פרשת בחדרי הנוכחית תעיד על האמינות של העיתונות החרדית

  2. אם התנצלות אז שיהיה כראוי..
    גב’ יפרח ממותג. לא שרביט.

  3. שמואל פוסט נחמד.
    ציפיתי ליותר דם…

    ואם כבר פתחת את זה.

    במגזר החרדי עדיין אין נפח מספק למייזמי אינטרנט פורצי דרך.
    ואני יודע שטוב לך לחשוב שהנושא יום אחד יפרוץ דרך ויהיה מואד כלכלי…
    אין סיבה שתחשוב אחרת… אתה עובד הרי בתחום.
    לדעתי יקח עוד המון זמן עד שהעסק הזה יתרומם הרבה ואפילו הרבה מאוד. כנראה שנצטרך לחכות דור או שנים
    יעידו על כך כמות הלידים מאתרי תוכן חרדים… וכן אני יודע שזה לא האופציה יחידה לעשות כסף אבל היא בהחלט מעידה על הלך רוח של מגזר מוצמצם טכנולוגי.. שיקח לו זמן להיתפתח…

    צאו מהסרט!!!

  4. בהמשך לשאר התגובות, אין סיכוי לתחום באינטרנט להתפתח בציבור החרדי!. כי אם הרבנים מתנגדים כ”כ בחריפות, אזי כל מי שבכל זאת צורך שירותי אינטרנט להנאתו הרי הוא יוצא מגדר חרדי

  5. חבל שנותנים לבעל אינטרס בתחום לכתוב מאמר כאילו מקצועי, אך בפועל כל מי שיודע ומכיר את הלך הרוחות האתרים החרדיים נמצאים בדיעכה גדולה ומתמדת, מאז שהרבנים יצאו כנגד האינטרנט.
    כל מי שמכיר את האתרים החרדיים בחמשת השנים האחרונות רואה שבשנה האחרונה יש צמצום אמיתי בתחום, אין כמעט אשכלות בעלי בשר, וכל ידיעה על תינוק שאכל תפוז חמוץ הופך לאיטם. מנגד ניתן לראות כי האשכולות לא מקבלים אחוזי צפייה גדולים, וכשאשכול מגיע לאלף צפיות זה כבר נקרא המון, מה שאומר שבפועל האתר הגדול חדרי חרדים נמצא עד כ-2000 צופים בלבד, האתרים החרדיים עוד פחות.
    לפיכך גם ברור שאין לאתרים כל צידוק כלכלי, ואולי בשל כך עשה מי שעשה – אם עשה – את מה שעשה
    דומני שזו המציאות ואין בלתה, וכל הדיבורים על פריחה הם משאלות לב של אלו שמבקשים לקושש קצת תבן

  6. כאילו ‘בחדרי’ המציאו את ה’פרוטקשן’ בצווארון הלבן.

    רק לפני כשבוע הגיש חה”כ כרמל שאמה (הכהן) הצעת חוק שתגביל את המקומונים בכל מקום להכריח את ה’יעקב אשר’ים לממן אותם. (ואין כאן וד”ל, כי כולם מבינים)

    עיתון המבשר, שעם מחצית (או שליש, או 3/4 תלוי לגירסת מי) מנויים מהמודיע, מקבל אותו תקציב בדיוק – מכל גוף ציבורי מסודר, משרדי פרסום, סמינרים, מוסדות תורה, רק בגין האיומים המפורשים של אחוזת מרעיהם. (גם גם בתור גערער אני לא מתבייש לכתוב את זה, וזו האמת לאמיתה)

    עיתון המודיע לא ראיתם מתקיף את קלוריד. כי הוא מקבל כסף. יתד? מתקיף גם מתקיף!

    רק מה. ברגע ש’בחדרי’ לא מכחישים שישנה אפשרות מסודרת להוריד פוסטים, הרי שמכאן ואילך הם לא יכולים לומר שאין להם אחריות על לשון הרע והוצאת שם רע מאתרם, כי כל פוסט שהם לא מוחקים, הם בעצם מאשרים בפועל. וכעת הם פתוחים לתביעות דיבה, ולשון הרע בהמון.

  7. צריך להיות עיוור, בשביל לא לראות את ההתנהלות הפושעת מזה שנים, את שפיכת דם נקיים תחת מענה אנונימי, כשהמנהלים מתכסים בארשת צדקנית של זכות הציבור לדעת. מתברר שהזכות לדעת קיימת רק בהשמצות על עניים.
    אחרי שטעמם המתוק של “דמי הכופר” הביאה את הבעלים והמנהלים לשכרון כח, הגולם קם על יוצרו.
    חקירת המשטרה שבאה במאוחר שוב לא תעשה צדק עם מאות מושמצים שלא זכו למידה קטנה של חסד – להתעמת ישירות עם משמיציהם.
    ותודה ליענקי ברגר, שאני כל כך אוהב לשנוא.

  8. איימעצן כתב:

    רק מה. ברגע ש’בחדרי’ לא מכחישים שישנה אפשרות מסודרת להוריד פוסטים, הרי שמכאן ואילך הם לא יכולים לומר שאין להם אחריות על לשון הרע והוצאת שם רע מאתרם, כי כל פוסט שהם לא מוחקים, הם בעצם מאשרים בפועל. וכעת הם פתוחים לתביעות דיבה, ולשון הרע בהמון.

    מה שנכון נכון, אבל צריך למצוא את הברגר שיתחיל אם זה, וכמו שכתוב בעיתונים לאחר שאלת רב מורה הוראה…

  9. הנזק גדול מאוד לאתרי התוכן בכלל.

    המשפט אין אדם מפרסם בחדרי חרדים אלא אם קופה של שרצים מאחוריו, עלול להשפיע על כל שוק התוכן החרדי החדשותי החרדי.

    מי כמונו חרדים יודעים כמה אינטרסים וניאנוסים יש מאחורי כל מילה במדיה החרדית, כעת ברגע שמדובר בכסף של אי השמצות במקרה הטוב, האתרים הטובים גם יצטרכו להוכיח שהתוכן אמיתי ללא שום נטיות, לכן הנזק הוא ענק לטווח הארוך, מי שירצה לתקן את זה יצטרך להביא הרבה מזומנים מהבית וגם הרבה סבלנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן