מרכז העניינים
חינמון ארצי
מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
WebDuck
בניית אתרים
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
על המשבר הקואליציוני סביב חוק הגיוס, חקירות נתניהו והביקור המדיני שלו בארה”ב
NETANYAHU
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

מאקרו: והחוט המשולש

שלושה נושאים הקשורים זה בזה העסיקו את התקשורת: המשבר הקואליציוני סביב חוק הגיוס, חקירות נתניהו והביקור המדיני שלו בארה”ב.

בגדול, העיתונים העניקו לכל אחד מהנושאים הללו סיקור מכובד בפני עצמו, הן בכתבות והן בטורים. ‘משפחה’ פרסם פרופילים לדמותם של עדי המדינה השונים בפרשיות נתניהו, ‘יום ליום’ העניק סקירה לעדי מדינה בעבר (תחת הכותרת החביבה ‘אתם עדיי’), ‘בקהילה’ ו’כל ישראל’ העניקו זווית מעניינת לנושא, כשביררו מה עמדת ההלכה לגבי עד מדינה. ונציין את הסיפור המעניין שהביא ברייטקופף על מאיר רבין ועד המדינה שמואל דכנר מפרשת הולילנד.

בנושא המשבר, ניתחו כתבינו ופרשנינו את האפשרויות השונות, לא נאריך יותר מדי בכך, יען שבכל כמחצית השעה מתהפכות הערכות ומשתנות היוצרות ואין הדבר תלוי בעיתונאים.

מיקרו

משפחה

כמה פעמים נכתוב על הקלות שבה משפחה מכתיר כל כתבה כחשיפה/פרסום ראשון/בלעדי, למרות שלא כך הם פני הדברים? השבוע הכריזה אחת הכותרת: “משפחה חושף: 40 חברי משלחת עם אחד ערכו ביקור בזק וכו'”, מדובר במשלחת אורתודוקסית מארה”ב שבאה לתת משקל נגד לרפורמים, ודבר ביקורה זכה לפרסום רב, כולל ארוחת ערב של חברי המשלחת עם שורה של כתבים חרדים ולענייני חרדים.

אליעזר שולמן הוא מבכירי העיתונאים החרדים, בוודאי בתחום הצבאי-ביטחוני, שבו לצערנו התקשורת החרדית עדיין לוקה בחסר גדול (ד”ש לקצובר), לכן אנו מצפים שהטור שלו יורכב יותר מפרשנות אישית וציטוטים שנאמרו לו, ופחות מציטוטים שנלקחו מהופעות פומביות או מכלי תקשורת אחרים (כמו בשבועות רבים אחרים שבהם הוא מביא חומר מקורי וטוב).

בקהילה

יצחק פלדמן, החליף גם השבוע את יעקב ריבלין בטור הפוליטי הפותח. פלדמן, כבר זכה פה בעבר בשבחים רבים על כתיבתו, אך נראה שהטור כולל יותר ניסוחים יפים וחידודים נאים, מאשר מה שבאמת אמור להיות בו – פרשנות.

במדור המקומי, פרידלנדר הפנה זרקור לבעיה החדשה שצצה למפלגות החרדיות בבחירות המקומיות – יום שבתון שעלול להגדיל את אחוז ההצבעה ולהביא לירידה בכח החרדי. גם שלומי גיל במשפחה הזכיר זאת, אך דומה כי עד כה לא היה ניתוח מפורט לנושא זה.

ועכשיו לבעיה שמציקה לנו כבר זמן רב בעמודי החדשות של בקהילה. שהם אינן כאלה. כלפי מה הדברים אמורים? בכל עיתון ישנם כמה (וכמה וכמה), עמודים המיועדים לתוכן שיווקי ולקומוניקטים, החל מרבנים וכלה במוצרי ניקיון, להבדיל וכו’. אבל נדמה שבבקהילה זה מעט עובר את גבול הטעם. מי שמדפדף בעיתון, מקבל את התחושה כי כל אמצעו מורכב ממדורי קומוניקטים וצרכנות, מקהילות הקודש ועד מאקרו – ובהתחלה וסוף ישנם כמה טורים, מדור מקומי וכתבה או שתיים. אולי זה רק עניין של חלוקה נכונה.

במגזין, צביקה יעקובזון, עשה את מה שיודע לעשות טוב, שיחזור היסטורי של דיוני כנסת הרלוונטיים גם בימינו, והפעם: הכותל והרפורמים. תזכורת היסטורית חשובה, רק קצת יותר מדי ציטוטים מפרוטוקול הוועדה ההיא.

אח”כ כתבה שכנראה כל שנה נכתבת בעיתון אחר, עם דן מרגלית וישראל קצובר, שחתומים על הפלת ממשלה בעקבות פרסומיהם. הפעם נתנו קצת יותר מהשחזור ההיסטורי, גם פרשנות מפיהם של העיתונאים הוותיקים.

אחרי שתי כתבות על היסטוריה פוליטית שאכן קרתה, הגיעה כתבה על היסטוריה פוליטית אלטרנטיבית, זאת בעקבות ספר חדש שמנסה לצייר היסטוריה חלופית למדינה. מעניין.

ביקורת עיתונים • פרשת ויקהל פקודי 1

הדרך

ידיעה בחדשות סיפרה על אישור החוק לפתיחת קברי ילדי תימן, מלבד שזה קרה כבר לפני יותר משבועיים, זה גם דווח כבר בעיתון עצמו בטור הפרלמנטרי.

השבוע, אחרי כמה שבועות שהערנו בנושא, שוב חזרו בהדרך לספק סיקור נרחב של עוד אירועים וחדשות, מלבד ענייני ש”ס.

במגזין, כתבה חביבה על מומחה למיקרוגרפיה, רק חבל שלא הציגו כמה יצירות בצורה ברורה, ולא רק בצילום מרחוק כרקע, שנוכל להתרשם.

ביקורת עיתונים • פרשת ויקהל פקודי 2

יום ליום

ראשית תודת המערכת נתונה למערכת יום ליום, ששיגרה לנו ביום שישי את קובצי הpdf- של העיתון, יען שעד לאותה שעה לא הגיע לידינו הגיליון (תגדילו את נקודות המכירה), בכל אופן, בחסדי שמים, זמן קצר לפני שנשמעה הצפירה נחת בביתנו עותק מודפס. כפי שאתם יכולים להבין, מבקר עיתונות כנראה עדיין אוהב פרינט, למרות שהוא מפרסם את הטור באינטרנט. אגב, במערכת ביקשו להזכיר, שהגיליון יצא בשבועות האחרונים תוך שביתה של חלק מהעובדים ולמרות זאת גדלו עמודי החדשות. הנה הזכרנו.

ואכן בעיתון הולכים ומגדילים את המספר והגיוון של כתבות חדשותיות ארוכות ומפורטות. ראוי לשבח.

ביקורת עיתונים • פרשת ויקהל פקודי 3

בעיתון הקדישו כפולת עמודים בחדשות, לסיקור מכובד למסעו של הגר”ש כהן למקסיקו, בצירוף גלריית תמונות (איכשהו תמונתו של דרעי, שליווה את הגר”ש לשדה התעופה, נשמטה). גם במוסף התורני סוקר הביקור (במדור שאמור להביא דווקא חומרים היסטוריים), והתמונות חזרו על עצמן. שניים מקרא.

אגב, בביטאון ש”ס, הדרך, הסתפקו רק בידיעה קצרה יותר במדור ‘בהיכלי תורה’, ובכמה תמונות במוסף התורני. יחד עם זאת, בהדרך העניקו לביקור סיקור גם בשבוע שעבר.

כל ישראל

כבר לקחנו קרדיט בעבר על שינויים במהדורת סוף השבוע של קו עיתונות, אז מה מונע מאיתנו לעשות זאת שוב? כפי שהמלצנו בעבר, הוזזו מעמודי החדשות מדורי הבריאות והתשבצים, ובמקומם הובאו מעמודי המגזין שני טורים שעוסקים באקטואליה. זאת לצד המשך הכתבות היותר ארוכות (ומיני-טור עם רעיון טוב של הפוליטי ארי קלמן). יופי חברים בבן גוריון, תקשיבו לנו, תגיעו רחוק. או שלא.

במגזין, כתבה שנראה כי חמקה מהדד-ליין של הגיליון הפורימי. ראיון עם יוסי חיים, מכותבי ההומור הבולטים והמוכשרים במגזר. נו, גם אחרי פורים מותר לחייך. חבל שבכתבה לא הכניסו מעט מחידודיו של חיים.

ביקורת עיתונים • פרשת ויקהל פקודי 4

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן