מרכז העניינים
חינמון ארצי
גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
WebDuck
בניית אתרים
מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
בעקבות פרסום הכתבה בכאן 11 על עוקץ הקרקעות באלעד, שוחחנו עם סגן רה”ע צוריאל קריספל ועם הפרסומאים שעיה איצקוביץ ושמעון רווח
OKETZ
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

לפני ימים אחדים נחשפה במהדורה המרכזית בערוץ כאן 11 שיטת עוקץ עתיקת יומין, בה נפלו – וממשיכים ליפול – חרדים רבים, ביניהם אברכים ומשפחות בני תורה שהשקיעו כספים רבים בקרקעות שנאמר להם כי ייעודן אמור להשתנות מקרקע חקלאית לקרקע רגילה, אך למעשה אין שום כוונה ותכנון להפוך את הקרקעות האלה לקרקעות רגילות, כך שרוב הכסף שהושקע בקרקעות אלו, אם לא כולו, יורד לטמיון.

בתחקיר ששודר הוצגו פרויקטים מסוימים המשווקים בסמוך לעיר אלעד והמשווקים הוצגו כשרלטנים ואנשים מפוקפקים. באמצעות שיווק אגרסיבי ולחץ פסיכולוגי המופעל על הרוכשים “למהר לסגור עסקאות לפני שייגמר”, נמכרו על פי אנשי השיווק יותר ממאה יחידות קרקע חקלאית. אחד הרוכשים שהתראיין לכתבה אמר כי העלימו ממנו מידע קריטי בנוגע לעסקה שביצע. עוד פורסם כי אחד היזמים נחקר מספר פעמים בנוגע לעבירות שונות שביצע.

על מנת לאמוד את היקף התופעה ולהבין את ההשלכות שלה, שוחחנו עם סגן ראש העיר אלעד, צוריאל קריספל. “אני מטפל בנושא למעלה מעשרים שנה”, הצהיר קריספל בפתח שיחתנו, “עוד מיום הקמתה של העיר אלעד יש קרקעות שניסו למכור לכמה אנשים. אני תמיד מזהיר ואומר לאנשים: אין סיכוי בעולם שיבנו משהו במקום הזה, כיוון שזו שמורת טבע מוגנת”.

עוקץ הקרקעות החקלאיות 1ספר לנו על הטיפול השוטף בכאלה מקרים…

“אני מקבל כל הזמן טלפונים מאנשים. דאגנו למודעות מטעם עיריית אלעד, שיזהירו את הציבור לבל יתפתו וירכשו קרקעות שלא יופשרו. הבהרנו כי כל השטחים הקשורים להסכם הגג של אלעד, שטח האש ויחידות הדיור שמתוכננות להתווסף לעיר, אינם שטחים פרטיים ולא עומדים לשיווקים פרטיים, אלא במכרזי משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל.

“כמו כן פניתי למנהלי תחנות הרדיו החרדיות בבקשה שיפסיקו לפרסם את הפרויקטים הללו, מכיוון שמדובר בעוקץ. והם אכן הפסיקו את הקמפיין המדובר. מעבר לזה, צריך לפרסם מודעות אזהרה נגד העניין ולדאוג שלא יפלו אנשים תמימים”.

“לא כל הרוכשים הם אברכים”

פנינו גם לשעיה איצקוביץ’, מבעלי משרד הפרסום ‘תוצאות אפקטיביות’, המשווק בין היתר קרקע חקלאית בפרויקט ‘דורות עילית‘, המכונה על ידו “עיר העתיד החרדית”. גם במקרה הזה, כאמור, מדובר בקרקע חקלאית במחיר נמוך. שאלנו את איצקוביץ, מהו בעצם ההבדל בין סיפור העוקץ שנחשף בתקשורת לבין הקרקעות שהוא מפרסם.

עוקץ הקרקעות החקלאיות 2“אלו שני עולמות”, משיב איצקוביץ. “קודם כל ברמה האישית, אין כמעט גורם בתחום הקרקעות שלא פנה אליי כדי שאשווק אותו. פיתחתי חושים כדי להבין מה עושים, ואני גם מתייעץ עם מומחים נוספים. בכל הפרויקטים שלקחתי, כולל קרקעות חקלאיות, כולם עד האחרון שבהם מאוכלסים כיום”.

מה אתה בודק לפני שאתה מפרסם לקוח שמוכר קרקעות?

“כמה דברים: ראשית, שהקרקע תהיה ברשות המשווקים בטאבו, וגם מי שרוכש מהם, הקרקע נרשמת על שמו בטאבו. דבר שני וחשוב לא פחות, מה דעת המועצה המקומית או העירייה על הפרויקט. איך היא מתייחסת לזה. אני פונה לראש העיר או למי מטעמו ובודק שהוא עומד מאחורי התוכנית ותומך בהפשרת הקרקע ובבניה. הדבר השלישי הוא, האם המשווקים האלו הם משווקים שהולכים הביתה ואומרים לך ‘חכה עשר שנים ותרוויח כסף’, או שהם נשארים ומטפלים בקידום התוכניות והאישורים מול הגורמים הרלוונטיים”.

האם זה אינטרס של משרדי הפרסום שלא להתעסק עם יזמים שפועלים בתחום האפור? מה האחריות של המפרסם?

“יכולתי לעשות יותר מכמה מיליונים בתחום הזה של הקרקעות. 99% מהאנשים שפנו אלי בנושא הזה אמרתי להם שלום. בפרט מי שבא למכור וללכת. רק את הרציניים ביותר לקחתי, רק היכן שאני מוכן באופן אישי להשקיע. ובכל מה שפרסמתי, כל הפרויקטים אוכלסו”.

האם תופעת עוקץ הקרקעות רווחת יותר בציבור החרדי?

“אני יכול להגיד לך שהאגדה על כך שמי שקונה קרקעות חקלאיות הם רק אברכים היא לא נכונה. גם בדורות עילית יש לנו הכול: עורכי דין, דיינים ומכל שכבות האוכלוסיה. יש כאלה שקונים כמה יחידות ויש כאלה שקונים יחידה אחת, כמות האברכים היא נמוכה יחסית”.

“אני מאשים את משרדי הפרסום”

עוקץ הקרקעות החקלאיות 3הפרסומאי שמעון רווח, מבעלי משרד הפרסום “שחור ולבן”, התייחס אף הוא לעוקץ הקרקעות: “אני חושב שזה פשע בלתי יכופר. אני חד משמעית מאשים גם את משרדי הפרסום שמוכנים לתת יד לפשע הזה. בעברי פרסמתי לקוח שעסק בתחום אחר (פורקס), לצערי לא הבנתי את עוצמת הנזק למשקיעים. פנה אלי משקיע שפתח בפני את הסיפור ותוך 24 שעות עצרתי את הפעילות מצד המשרד.

“אני באמת לא מבין איך, ושאף אחד לא יספר ויטען שהוא לא הבין שכך פני הדברים. הציבור החרדי כבר סבל עשרות עוקצים מהסוג הזה. הוצע לנו מספר פעמים לעסוק בשיווק של קרקעות כאלו ואני יכול לומר בצורה חד משמעית: ידינו לא ישפכו את הדם הזה”.

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן