WebDuck
בניית אתרים
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
מרכז העניינים
חינמון ארצי
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
איזו הודעה קפצה למשתמשי פייסבוק ואינסטגרם בגרסאות החדשות של מערכת ההפעלה של אפל, ומה יעשו המפרסמים אם פייסבוק תתחיל לגבות תשלום מהגולשים?
FACEBOOK
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

מלחמת הענקים בין פייסבוק ואפל היא מה שנקרא מלחמה בעצימות משתנה. המאבק בין השתיים לא יוכרע היום או מחר והוא צפוי ללוות אותנו עוד זמן רב. בשעה שכולם עסקו בתנאים “החדשים” של אפליקציית המסרים ‘וואטסאפ’ מבית פייסבוק, התרחשה דרמה לא פחות גדולה ואולי הרבה יותר, אך לא רבים נתנו עליה את הדעת.

גיקים של פרסום דיגיטלי עשויים לגלות עניין רב במלחמת החפירות של שתי הענקיות. הציבור הרחב כלל לא מתעניין בכך למרות שהוא זה שאמור להיות מושפע מתוצאות הקרב שלא נגמר. הסיבוב האחרון עסק בעדכוני הפרטיות של אפל (גרסת iOS 14 ו־ iOS 14.5). אפל “אילצה” את מפתחי האפליקציות לבקש מהמתקינים-משתמשים הרשאות מעקב ממוקדות יותר כאשר ברירת המחדל היא חסימה של המעקב שעוזר למפתחים להזרים פרסומות מתאימות. כן, כמו האירוע האחרון עם וואטסאפ.

מה הייתה תגובתה של פייסבוק? היא פנתה למשתמשים באפליקציית המובייל שלה ובזו של אינסטגרם, גם היא מבית פייסבוק, ושיגרה מעין איום מרומז בו סיפרה כי המידע שהיא אוספת מיישומים ואתרים אחרים יכול “לעזור לשמור על פייסבוק ללא תשלום”. שימו לב. מי שקיבלו את ההודעה היו רק משתמשי פייסבוק ואינסטגרם בגרסת iOS. כלומר, אפליקציות שרצות על מערכת הפעלה של אפל בגרסאותיה האחרונות.

מה המשמעות של “לשמור על פייסבוק ללא תשלום”?

המשמעות היא שפייסבוק מנסה לרמוז למשתמשים שחסימת ההרשאות תאלץ אותה לגבות תשלום עבור שימוש באפליקציה למרות שהיא הבטיחה בעבר שזו תישאר בחינם. הבטחה שנעלמה מדף הבית שלה לפני כשלוש שנים כאשר שנה קודם כבר ניתן היה להסיק מעדותו של מארק צוקרברג בקונגרס כי הרעיון לגבות כסף עבור השימוש בפייסבוק כבר עלה בדעתם של החברים בהנהלת החברה. צוקרברג אמר אז ואולי אפילו התחייב כי “גרסה מסוימת של פייסבוק תהיה תמיד ללא תשלום”…

אז מה צופן בחובו העתיד, פייסבוק תגבה כסף עבור השימוש באפליקציות שלה? קשה לענות על השאלה הזו אבל אין ספק שיש לה השפעה של ממש על הפרסום הדיגיטלי. עסקים, עמותות, ארגונים ונותני שירותים רבים עושים שימוש בפלטפורמות הפרסום של פייסבוק. הפרסום באינסטגרם הולך ומתפתח עוד ועוד וכולם יודעים שפייסבוק תחלוב את כל מה שתוכל מוואטסאפ, אפליקציית המסרים המיידיים הנפוצה ביותר בעולם נכון לרגע זה. (כפי שניתן ללמוד מעדכון תנאי השימוש שבוצע בחודש הקודם).

גביית תשלום עבור שימוש בפייסבוק עלולה להבריח קהל גולשים גדול שינסה למצוא חלופות חינמיות דוגמת פרלר, טוויטר ואפילו מייקי, הרשת החברתית הישראלית החדשה. המפרסמים, כידוע, הולכים בעקבות הגולשים ולא להיפך. כלומר, פייסבוק עלולה למצוא את עצמה בין הפטיש לסדן. מה יקרה בסופו של דבר, אי אפשר לדעת כרגע. אבל דבר אחד ברור, במלחמה בין אפל ופייסבוק עדיין לא נאמרה המילה האחרונה וספק אם תיאמר מתי שהוא בעתיד.

והמפרסמים? הם צריכים לעשות חשבון. תמיד לבדוק את התוצאות מהפרסום, לשמור על גמישות ולהימנע מקיבעון מחשבתי. כי מה שהיה נכון לאתמול, עשוי להיות לא נכון מחר.

הכותב הוא מנהל את חטיבת גיל דיגיטל מקבוצת גיל גרופ

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן