מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
מרכז העניינים
חינמון ארצי
גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
WebDuck
בניית אתרים
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
מרכזי מפת”ח – מרכזים תעסוקתיים ייעודיים לציבור החרדי – הפועלים סביב המנגנון של ייעוץ והכוונה, לימודים והשמת עובדים, מסכמים שנה מאתגרת ומציגים: פנינו לאן
MAFTEACH (1)
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אורח החיים שהביאה איתה הקורונה לחיינו בשנה האחרונה, הפכה את עולם התעסוקה לכל כך דינאמי שאנשים נאלצים לעדכן ולהתעדכן כל הזמן. השיח בין המעסיקים בכל הנוגע לקליטת עובדים, כבר מזמן לא תלוי רק בניסיון או ידע טכני, אלא כולל את המיומנויות והכישורים שמביא איתו העובד. 

מרכזי מפת”ח – מרכזים תעסוקתיים ייעודיים לציבור החרדי, הפועלים סביב המנגנון של ייעוץ והכוונה, לימודים והשמת עובדים, ראו לנכון להקדיש את פעילות השנה החדשה הבעל”ט לתמיכה וייעוץ כאשר תוכנית העבודה עתידה לשים דגש רב על חדשנות בעולם תעסוקתי משתנה. 

באמצעות לימודים מקוצרים בתחומים גמישים ניתן למקסם את הידע הקיים או להתחדש בתקופת זמן סבירה שלא תעלה על תקופת האבטלה.

“מבחינת עולם העבודה של אחרי הקורונה”, מסביר שלום בוקובזה, מנכ”ל תוכנית ‘למעשה’, “אנחנו צופים, כי בהמשך למה שחווינו השנה, אופי העבודה המקוונת, ההבנה שלא כל העובדים צריכים לעבוד במשרה מלאה ושיש משרות שכבר פחות נחוצות, יפתחו בפני המשתתפים אפשרויות  בעלות אופי  תעסוקתי שונה”.

כדי להקל על המשתתפים מבחינה כלכלית, להבטיח השמה ולעודד אותם לקחת חלק בקורסים המכשירים לשינויים הנ”ל, יצרו מרכזי מפת”ח לקראת השנה החדשה שוברי הנחה באמצעות שיתופי פעולה עם מעסיקים שונים במטרה להגיע למקסימום סבסוד.

חדרי המחשבים הוסבו ל’קפה אינטרנט’ מסונן

צביקה פריד יועץ תעסוקתי ומנחה בסדנאות במרכזי מפת”ח, אומר כי המגפה האחרונה הוכיחה שיש רצוי ויש מצוי – כשהרצוי כבר שנה וחצי מחפש את הדרך למצוי.

גם הצורך באינטרנט בבתים בתקופת הקורונה לצרכי עבודה או לימודים היווה מכשול. הצפיפות בבתים בתקופה זו לא איפשרה לימודים ועבודה תקינים במגבלות הבית, מה שאילץ רבים לכתת רגליים עבור מטלות פשוטות כמו חיפוש עבודה, שליחת קורות חיים או תכתובת עסקית באמצעות המייל מול גורם במגזר הכללי. בשל כך מצאו מרכזי מפת”ח פתרון הולם: כיתות המחשבים החדשניות המשמשות את משתתפי התוכניות למבחני אישיות והתאמה, הוסבו אחר כבוד לשימוש חופשי עבור הציבור הרחב תוך ליווי מקצועי של מקדמי התעסוקה המסורים הנמצאים במקום.

“מעבר להקפדה על שעות נפרדות לנשים וגברים”, מדגיש פריד, “קיימת שימת לב מיוחדת על סינון אינטרנטי. הרעיון הזה של המרכזים, לפתוח את כיתות המחשבים לחדרי הכוון תעסוקה, הוא צורך השעה. יושבים מחפשי עבודה או סטודנטים עם כוס קפה בחדרים שקטים וממוזגים, ובכל רגע נתון יכולים לבקש ייעוץ או הכוונה מהמקדמים במקום. מהרגע שפרסמנו את פתיחת הכיתות,  אנחנו רק רואים את הצורך ההולך גודל, המשתתפים מצביעים ברגליים”.

עולם התעסוקה החרדי מסכם שנה 1

מבחני התאמה יצרו אופק תעסוקתי חדש

מפאת השינויים הטכנולוגיים איתם נאלצו להתמודד לראשונה עובדי ההוראה מול תוכנות כמו זום או המרחב הקולי, האופי התעסוקתי שלהם נאלץ לעבור חישוב מסלול מחדש. “מה שמעניין”, משתף פריד בסודות מחדר הייעוץ, “זה שאנשים גילו עולם חדש ומרתק שהיו רוצים להכיר יותר. אם בעבר הדרך להכיר את הכישורים האישיים שלנו הייתה דרך ניסוי וטעייה. היום, בזכות מבחני ההתאמה המורחבים אפשר לחסוך הרבה מאוד זמן ועוגמת נפש. מגיעים אליי לאבחון משתתפים שהיו בטוחים שהם יועדו בחייהם למשהו מסויים ומגלים עולם חדש על עצמם. איש חנוך שהגיע אליי לפגישת ייעוץ בתחילת שנה שעברה, עובד היום כמעצב גרפי בחברת פרסום גדולה. הוא כל כך מרוצה מהשינוי שהוא לא מבין איך לא עשה את זה עד היום”.

האבחונים המורחבים הניתנים במרכזי ההכוון הפכו לדבר הבא גם עבור צעירים אשר עוד לא התנסו בעולם העבודה. אך מה שהפך אותם לאטרקטיביים מהשאר הוא המחיר המסובסד. אם חברות אבחון מספקות מבחן כזה במחיר של בין-1,000 ל-1,500 שקלים לאבחון, הרי שבמרכזי מפת”ח השירות ניתן במחיר של 80 שקלים בלבד. כל זאת לא גורע במאומה מרמת המבחנים שהם מהמתקדמים ביותר בשוק. 

עולם התעסוקה החרדי מסכם שנה 2

שינויים תעסוקתיים בתוך המשפחה

“הדרישות שעלו במהלך השנה האחרונה מכלל הציבור הם צרכים אמיתיים של כל בית בישראל”, מסביר שלום בוקובזה מנכ”ל תוכנית ‘למעשה’. “המטרה הברורה היא להגיע למצב שתעסוקת החרדים בארץ תהפוך למקצועית ביותר. אין ספק שהדרך הנכונה להוביל את המשתתפים להשגת המטרה הזו היא בעיקר בהקשבה לצרכים שלהם גם דרך המכשולים שנתקלו בהם בדרך”.

קורס כלכלה נבונה, איתו יצאו מרכזי מפת”ח בשיאה של המגיפה הוא דוגמא טובה לכך. לאחר שהגיעו פניות רבות אל מקדמי התעסוקה מבעלי משפחות אשר באו במבוכה לאור התקופה הכלכלית המאתגרת,  הבינו מנהלי התוכניות כי נחוצה בשלב זה לפני הכל, הדרכה לכלכלה נבונה. העדר משכורות מסודרות, חל”תים ושינויים תעסוקתיים בתוך המשפחה היוו את השיקול העיקרי לכך. 

“אנשים הגיעו לפת לחם למרות שקיבלו מענקי קורונה. השינויים האלה מבלבלים מאד את מי שהיה רגיל למשכורת קבועה במשך שנים. זה לא שההוצאות השתנו”, אומר בוקובזה. “פנינו לאנשי מקצוע בתחום כלכלת הבית ויצרנו שיתוף פעולה שהתברר כמוצלח מאד. זוגות רבים שהגיעו אלינו לקורס סיפרו שהוא היה בבחינת מציל נפשות”.

הקורס, שלאור הצלחתו נמשך גם בימים אלה, מספק את כל הצעדים הכלכליים הנדרשים לתקופת זו. תכנון תקציב המשפחה כראוי, זיהוי האתגרים הכלכליים שלעיתים נשמטים מדפי החשבון או זזים הצידה מטעמים שונים, והחשוב מכל – מידע אודות זכויות עובדים בעת משבר, במטרה לוודא יחד עם המשתתף האם כדאי לדחות הלוואות או תשלומים בעת הזו.

עולם התעסוקה החרדי מסכם שנה 3

“המיומנויות הנרכשות בעולם הישיבות לא עומדות בקנה אחד עם הדרישות בעולם התעסוקה הכללי”

כאשר מדובר במעסיקים מהמגזר הכללי, קיים פער הדורש גישור. אם ניקח לדוגמה את הצורך בהכשרה התואמת את המיומנויות הנרכשות בעולם הישיבות, הרי שלא פעם הידע שצברו אינו מספק את דרישות המעסיק.

במפת”ח עושים את המקסימום לשקף את הפער  למשתתפים  ולהעביר  את המידע  מהמעסיקים שמסיבות שונות לא תמיד  ששים לשתף. “ההתאמות הללו דורשות מלאכה מורכבת ועדינה”, מסביר בוקובזה. “מנסים להקשיב ולהבין לעומק את הצרכים של שני הצדדים. בדרך כלל בוגרי ישיבות מגיעים עם רצון ואמונה גדולה שלימודי ההכשרה או דרישות התפקיד לא יהוו בעיה עבורם. הם מורגלים בלימודים עיוניים וחלקם גם ניהלו פה ושם צוותים כמו בת”תים או מה שנקרא ‘אוצר הספרים’. הם יכולים להיות באמת סופר מוכשרים אבל ברגע שהם מגיעים לראיון, המעסיק מרגיש שהם לא באמת בדקו מה המשרה דורשת, או שההכשרה מתבררת כשונה מאוד מהלימוד שהם מכירים. במצב כזה, למרות הכישורים והניסיון המועמדות שלהם נפסלת או שהם נושרים מהלימודים”.

כדי לא להגיע למצב כזה יושבים מקדמי התעסוקה של מפת”ח עם המועמדים ומלווים אותם בתהליך האישי עד למציאת משרה מתאימה ובנוסף נותנים כלים להשתלבות כגון סדנאות ייעודיות על עולם העבודה שבחוץ. הסדנאות הללו מאפשרות כניסה קלה לעולם התעסוקה ומקלים על תהליך חיפוש העבודה.

בשנה האחרונה, מפאת אחוזי האבטלה העולים והקשיים הכלכליים אליהם נקלעו רבים מבני שלומנו, הסדנאות ‘הכנה לראיון’ ו’כתיבת קורות חיים’ הועברו בכל מרכזי מפת”ח בארץ וניתנו בחינם.

עולם התעסוקה החרדי מסכם שנה 4

ומה בעניין המשרות?

“הדגש על המשרות  נמצא  בראש מעינינו”, מבטיח מנכ”ל התוכנית. “אנחנו מקפידים שלכל סניף יהיה רכז שתחום העיסוק היחידי שלו זה לדאוג  למשרות זמינות עבור המשתתפים בסניף. אנחנו רואים בתפקיד זה מפתח מאוד משמעותי”. 

לדברי בוקובזה, למרות ההאטה במשק, רכזי הסניפים נהנים מאמון רב מצד המעסיקים  וגם בתקופה הזו  מנהלים איתם קשר רציף.  “מבחינתנו”, אומר בוקובזה, “אנחנו בשגרה. הציבור צריך משרות והמטרה החד משמעית שלנו זה לעשות הכל כדי להנגיש אותה למשתתפים”.

בימים אלו פיתחו מרכזי מפת”ח צוות חשיבה חדש עבור אוכלוסיה ‘היברידית’ המעוניינת לחלק את זמנה בין עיסוק כעצמאי לעבודת שכיר. עניין כמו זה דורש מיומנויות מיוחדות וחלוקת זמן וקשב שלא  לכל אחד יש. “אין אצלנו דבר כזה ‘לא אפשרי’. אנחנו נמצא את הדרך להגדיל משאבים לכל בעיה שתגיע לפתחנו כמו גם בנושא הזה”.

עולם התעסוקה החרדי מסכם שנה 5

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן