גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
מרכז העניינים
חינמון ארצי
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
WebDuck
בניית אתרים
דובר רשות המים מסביר מדוע הפרסום לחיסכון במים חייב להימשך חרף גשמי הברכה
בב-21.11 - עותק_Page_17
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

דווקא כשהחליט המדור לתת במה לקמפיין העונתי של החיסכון במים התחילו גשמי הברכה, שאיכשהו הפכו אותו לפחות רלוונטי. שהרי הרבה יותר קל לשכנע את הציבור לאמץ ערכי חסכון כשהמחסור מורגש באוויר ובשדות מאשר כשהשטח מוצף מים ותחושת השפע מייצרת אופוריה של: סוף סוף אנחנו מסודרים ויכולים להרשות לעצמנו לפתוח חופשי את הברזים.

פתאום הסלוגן העגמומי של “חושבים שבחורף יש לנו מים? תחשבו פעמיים”, שהציבה רשות המים במרכז הקמפיין, נראה קצת לא במקום וברוח הציניקנית הישראלית יש מי שמציע לייבש אותו עד להודעה חדשה.

אז זהו, שלא. “הקמפיין הזה כאן כדי להישאר והרבה יותר ממה שנדמה לכם”, מפתיע דובר רשות המים, אורי שור, ומדגיש: “אל תתנו לחורף לבלבל אתכם. כי למרות אירועי הגשם המבורכים מדובר רק בטיפה. המחסור והחיסכון וההתייעלות חייבים להימשך באותה עוצמה.

“אין שום היתר לבזבז בחורף ולו מטעמי בל תשחית, שלא לדבר על האשליה הגדולה של כמות מים גדולה שעושה רושם כאילו נפתרו חוסרי הבצורות שלנו. כי בפועל יש הבדל בין כמות המים שיורדת לבין זו שבאמת מגיעה למקורות המים. זה תלוי היכן יורד הגשם. כי אם כמו בימים האחרונים הגשם הרב (כולל השיטפונות הגדולים שנתנו תחושה של עודף) התרכז בעיקר במישור החוף, המים לא הגיעו למקומות המזינים את מקורות המים בדיוק כמו שאירע ב-5 שנות הבצורות האחרונות עם אירועי גשם רבים שהכינרת כמעט לא קיבלה מהם מים”.

לדברי שור, מדובר בהמשך הקמפיין של “ישראל מתייבשת” שהחל לפני כעשור, שחזר באופן מסיבי כבר ממאי בשל שינויי האקלים. “אז חשבנו שנסגור את הפער עם מתקני התפלה, אך שינויי האקלים גורמים לפער להמשיך ולהעמיק ולכן אין לנו הפריבילגיה להפסיק לפרסם”.

עד מתי?

“מבחינתי לעד”, אומר שור. “זה קמפיין מתגלגל ארוך טווח להסברה, חינוך, התייעלות ולמניעת בזבוז מים שחייב להמשיך כאורח חיים קבוע ולא כאמצעי זמני. השינויים יהיו רק בעוצמה בהתאם למצב ולכמויות המים שירדו”.

שור גורס כי בישראל קמפיין הסברה כזה הינו חיוני לתמיד על רקע המחסור המתמשך והתמידי שלא יכול להתכסות גם כתוצאה מאירוע גשם טוב יותר או פחות וגם לא מחורף מצוין אחד. בראש ובראשונה בשל שינויי האקלים הגורמים להפחתת הכמויות המגיעות לאזור ב-30 שנה האחרונות, ושנית, על רקע הביקוש למים ההולך וגדל כל שנה בשל הגידול באוכלוסייה והעלייה באיכות החיים, מה שיוצר פער קבוע בין ההיצע הטבעי לבין הביקוש.

“אנשי המקצוע של רשות המים אומנם צופים שהחורף הקרוב יהיה ממוצע ואפילו מצוין יחסית לקודמיו, אבל זה עדיין לא מספיק כדי לכסות הביקושים של השנה וודאי לא לכיסוי הגרעון המצטבר של החמש השנים האחרונות”, מסביר שור, “כל זה מחייב אותנו להיות באוויר כל עוד נוכל כדי לשמור על רמת מודעות גבוהה לחיסכון שנדרשת תמיד”.

ברשות המים מדברים על השקעה של 15 מיליון שקל שנעשתה עד כה בקמפיין, כשהפעימה החורפית שלפנינו בשנה המעוברת הנוכחית עוד ארוכה. כמו תמיד, יהיו ישראלים שיקבלו נגד הפרסום הבזבזני והשאלה הנשאלת היא עד כמה הוא אפקטיבי ומצדיק את עצמו.

אורי שור מחזיר אותנו לקמפיין ישראל מתייבשת שנעשה אז בהשקעה של מעל 30 מיליון שקל, שהוביל בין היתר לצריכה ביתית שקטנה בכ-18% והייתה שוות ערך מבחינת כמות המים ל-2 מתקני התפלה (עלות כל אחד הם מגיעה למיליארדי שקלים), שלא לדבר על ההתייעלות שהובילה גם לחיסכון נוסף בשימוש במים מותפלים שהינם יקרים בהרבה.

מכאן מגיעות גם התגובות הרציניות לקמפיין הנוכחי: “תמיד יהיו הסקפטיים התורניים שיבואו בטענות של למה אתם עושים רעש ומנפחים כשידוע שמשק המים הישראלי הוא מהמשוכללים והטובים בעולם ומהווה מודל לכל מדינות העולם, ולמה להלחיץ ולחסוך כל הזמן כשיש לכם 5 מתקני התפלה גדולים (אם נשתמש יותר מידי מחיר המים יעלה ואת זה לא לוקחים בחשבון) אבל רוב הציבור מבין את הבעיה הקיימת, למרות ההישגים שלנו ולכן גם לא מוזר לו שקמפיין החיסכון נמשך בימי השפע של המים הזורמים אלינו משמיים. אנחנו, כאמור, נמשיך לתקשר את בשורת החיסכון בכל מצב, עם ובלי קשר לעונה, ונקווה שהמאמץ וההשקעה יוכיחו עצמם”.

גשמי ברכה: מדוע רשות המים משקיעה מיליוני שקלים בפרסום לחיסכון במים? 1

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן