עולם הדפוס נמצא בתחרות עזה, המחירים משתנים מידי יום והיכולת לייצר חומרים קריאייטיביים גם בתחום הדפוס הולכת ומתפתחת. למרות המעבר לעולמות הדיגיטל, יש דברים שעובדים רק בפורמט מודפס. השינויים התכופים גרמו לתקלות רבות, גם בקרב בתי דפוס שהיו נחשבים למקצועיים במיוחד. מצב זה יצר את התפקיד המבוקש בשנים האחרונות: מפיק דפוס.
תפקידו של מפיק הדפוס הוא להיות המנצח על היצירה שמקשר בין כל הגורמים, החל מלקוח הקצה, משרד הפרסום ועד לבית הדפוס. התכונות הנדרשות ממפיקי דפוס הן יצירתיות, ראש גדול, יכולת עבודה על מספר פרויקטים במקביל ויכולת ניהול משא ומתן לעיתים על תקציבים גדולים.
הביקוש לאנשי מקצוע בתחום, הולך וגובר הן במשרדי הפרסום, הן בבתי הדפוס והן כעצמאיים שמתנהלים מול מספר בתי דפוס, ומכירים את היתרונות והיכולות של כל אחד מהם. כדי לענות על המחסור באנשי מקצוע טובים, החל דרכו של קורס חדש למפיקי דפוס מבית היוצר של מרכז כיוון בשיתוף מכללת פרוג, שנפתח בימים אלה להרשמה לקהל הרחב.
“אם עד היום נתפס עולם הדפוס כמלאכת כפיים בלבד, הרי שהתחום עבר מהפכה של ממש בשנים האחרונות”, מסביר פיני גולדמן, מנהל אגף ההכשרות בכיוון, “ההתפתחות הטכנולוגית לא פסחה על בתי הדפוס והכניסה להתנהלות השוטפת ולקווי הייצור מכשור מתקדם ואפשרויות חדשות ומגוונות. הצעדים הגדולים שעושה עולם הדפוס בעקבות המערכות הטכנולוגיות, מחייבים את שילוב מפיקי הדפוס כאנשים עם מעוף שיכולים לראות את התהליך כולו ולהציג ללקוח את התוצרים הטובים ביותר. זהו ללא ספק מקצוע צבעוני המתאים במיוחד לחובבי היצירתיות והיצירה”.
דבורי עמנואל, מנהלת פרויקטים והפקות, עובדת בתחום הפרסום מזה כ-13 שנים. בשיחה עם פאשקעוויל היא מספרת על תפקידו החשוב של מפיק הדפוס בחייו של מפיק אירועים. “בתחילת דרכי בעולם הפרסום, הייתי מבקרת בבתי דפוס פעמיים בשבוע. אם הייתי רוצה להדפיס פרוספקט, הייתי נוסעת לדפוס, מסתכלת על הצבעים, מפקחת על הייצור בפועל וכו’. עם ההתפתחות של בתי הדפוס הדיגיטליים נכנסו גם מפיקי דפוס שלקחו אחריות על כל התהליך והם עובדים עם בתי הדפוס הגדולים ואחראים להביא את התוצר המוגמר לפתחו של הלקוח. אין מה לדבר על פחות מזה. השירות זה חלק מאוד משמעותי ממה שאתה מקבל ממפיק דפוס מקצועי. כבר 7 שנים שלא דרכתי בבתי דפוס”, ממשיכה לספר דבורי, “אני עובדת מול דטה פרינט, גיל פרינט או מפיקי דפוס אחרים והם לוקחים אחריות על מגוון ההדפסות שאני צריכה”.
בתי דפוס דיגיטליים מחזיקים יועצי דפוס ומפיקי דפוס שאחראים על הדפסות המתבצעות גם בבתי דפוס גדולים, ויש גם יועצי ומפיקי דפוס עצמאיים שאין להם דפוס בכלל. בקורס החדש המשתתפים ילמדו גם על העולם הטכני, להכיר את המכונות, איך הן עובדות וכו’ וגם מה המשמעות של מפיק דפוס מצד הלקוח.
בתחום הפקת הדפוס אפשר להיות גם עצמאי וגם שכיר. אנשים רבים מחפשים להיות מפיקי דפוס וחשוב לקבל את הכלים המקצועיים והידע המתאים. “למשל”, מדגימה דבורי מתוך השטח, “יש לי אירוע גדול שכולל מוצרים של שילוט חוצות וגם בתוך המקום של האירוע המון שילוט ופרוספקטים ועוד מגוון הדפסות, צריך שלוש מחלקות שונות של דפוס, התפקיד של מפיק הדפוס זה לעשות הכל”.
כאמור, הקורס יתקיים בשיתוף פעולה עם מכללת פרוג, שתעמיד את המרצים הטובים בתחום ותעניק את הידע והתוכן המקצועי למשתתפי הקורס. לדברי חיים דיקמן מנכ”ל פרוג: “מפיק הדפוס, הוא הגשר שבין משרד הפרסום ובית הדפוס. עליו להיות בעל הבנה בעולם הפרסום מחד, והיכרות עם עולם בתי הדפוס מאידך, וגם יכולת יצירתית להמציא מחדש פתרונות מקוריים באיכות ומחיר משתלמים”.
הבשורה החדשה היא שניתן לרכוש את המקצוע בקלות רבה, בחודשי לימוד ספורים שכוללים סיורים בבתי דפוס חדשניים, הכשרה עיונית ומעשית תוך התנסות בשטח בציוד הכי מתקדם בתחום, ובמימון כמעט מלא.
לפרטים נוספים לחצו כאן