מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
WebDuck
בניית אתרים
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
מרכז העניינים
חינמון ארצי
גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
861 תלמידות צופות בשעורי זום, 163 סטיקים של נטפרי חולקו לסטודנטיו מצפת ועד באר שבע, 217 שעורים מקוונים נמסרו עד כה ו-348 מכתבי תודה זרמו למערכת. בפנים: סרטון סיכום וריאיון עם מרים שרביט
WhatsApp Image 2020-06-15 at 10.48.26
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

סיעור מוחות | CORONA TIME

  • 861 תלמידות צופות בשעורי ZOOM
  • 163 סטיקים של נטפרי חולקו לסטודנטיות מצפת ועד באר שבע
  • 217 שעורים מקוונים נמסרו עד כה
  • 348 מכתבי תודה זרמו למערכת
  • צוות סיעור מוחות עם התלמידות גם מרחוק
  • הקורסים, המרצים והשיעורים האהובים אצלכן בבית!

צילום ועריכה: שרי וינבך, תהילה לארי | עריכה: שרי וינבך (בוגרות קורס מולטימדיה בסיעור מוחות)

רוצים לקרוא עוד? הנה כתבה שהתפרסמה בעיתון ‘משפחה’ בנושא

לומדים מרחוק, מרגישים קרוב!

“את הקורונה פגשנו בבית הספר עוד בימים בהם היה נגיף עלום בסין הרחוקה”, מספרת גב’ מרים שרביט, מנהלת ‘סיעור מוחות’ בית הספר הגבוה ללימודי עיצוב ותקשורת, “בהרצאתו של האומן הבינלאומי יוסי למל צפו התלמידות בכרזות שהוא יצר על הקורונה, שאז עוד היתה סינית. הן קיבלו מהאמן משימה בניסיון להתחקות אחר הסגנון שלו וליצור עשרות כרזות על הקורונה שהחלה להתפשט. הן עמלו עליהן במרץ, מנסות לספר את סיפור הנגיף בלי להכיר אותו מקרוב”. אבל מהר מאד הבינו בסיעור מוחות שהנגיף הקטן כבר לא כל כך רחוק. הוא פה, משפיע על כל מהלכי החיים ומתפשט במהירות. המרחב הלימודי נאלץ להיסגר חודש לפני פסח.

גב’ מרים, מתארת לנו את השגרה החדשה של תלמידותיה ומספרת על הדרך הארוכה אותה עבר בית הספר מהרגע שמשבר הקורונה הגיע לישראל, עד לימים אלה, בהן כל 800 תלמידות בית הספר נהנות מלמידה מרחוק ומצליחות להמשיך את הרצף הלימודי.

כיצד קיבלתם את השינוי ואיך נערכתם מולו?

מרים שבה לאותו יום ראשון בו הודיעו שהכל נסגר, משחזרת את חוסר הוודאות והמהפך שהתחולל בשבועות האחרונים. “לילה קודם עוד הודענו לתלמידות שהלימודים יתקיימו בקבוצות של 10 בנות. והנה יום למחרת מודיעים לי שהכל צריך להיעצר. היתה לי שעה אחת של אופוריה בה אמרתי לעצמי: ‘את מחכה להפוגה הזו שנים רבות. הנה יש לך הזדמנות לעשות קאט וללמוד כמה דברים אותם חלמת ללמוד כל הזמן. אבל מהר מאד נחתתי אל קרקע המציאות והבנתי שקטיעת רצף הלימודים עלולה לפגוע בתלמידות, ואולי להיפך, כשכולם נאלצים להישאר בבית, בלי יכולת לצאת, ולהתעסק בדברים אחרים, זה הזמן המתאים ביותר ללמוד. ואז הבנתי שהמערך הלימודי אמור להשתנות ללמידה מרחוק”.

סיעור מוחות מציג: לומדים מרחוק, מרגישים קרוב! 1

‘הום סקולינג’ זה פה

איך הופכים את היוצרות ומטמיעים שינויים מרחיקי לכת ברגע אחד? ובכלל, מי אמר שהתלמידות תקבלנה את המעבר ברוח טובה? מרים, שבכובע הנוסף שלה היא מומחית לדידקטיקה ופדגוגיה, הלכה ללמוד את התחום. בחנה את האפשרויות, התייעצה והחליטה לצאת לדרך ולדאוג שכל התלמידות תוכלנה ללמוד מרחוק בעזרת מחשבים ורשת.

“הפרחנו בלון ניסוי בדמות שיעור ראשון, וקיבלנו אינספור משובים נרגשים. התלמידות שמחו על האפשרות להמשיך ללמוד. מי שלא יכלה להשתתף קיבלה הקלטה של השיעור, ללמידה בזמן הנח לה. למחרת גם אני מסרתי שיעור. מסתבר שמי שטוב בתקשורת ודידקטיקה, טוב גם בהנחלת חומר מרחוק. הבנתי שכעת, עם הנתונים החדשים, יש צורך לשנות את סגנון הלמידה. בדרך כלל, בלימוד בכיתה, המורה נמצאת באינטראקציה רבה עם התלמידות ועומדת בפוקוס. כעת התוכן הופך להיות במרכז, לכן חובה לזקק אותו עוד יותר. כמו כן, הבנו שצריך לקצר את השיעורים לחצי, במטרה לאפשר לכל אחת לקנות כמה שיותר חומר מהבית בצורה נוחה ומותאמת. התוכנית החדשה היוותה עוגן הצלה לתלמידות. הנה, עם החשש מהעתיד והקרקע שנשמטת תחת הרגליים, לפחות הלימודים ממשיכים כסדרם. יש אור בקצה המנהרה.

“בשבוע הראשון הצלחנו ללמד כל קבוצה לפחות שיעור אחד. הדרכנו את צוות ההוראה איך להעביר את השיעור מרחוק באופן נכון ביותר. יצרנו צוות תמיכה למורות ולתלמידות ועבדנו קשה 24 שעות ביממה. זה היה מאתגר אבל מתגמל. אם סיעור מוחות הוא משפחה לכל דבר, כעת הפכנו למשפחה חמה ואוהבת. הנשים היו צמאות לשיעורים הללו ואפילו שהלימודים היו אמורים להיפסק בר”ח ניסן המשכנו אותם עוד שבוע, על מנת לספק להן את החמצן, ההווי וה’בילוי’ היחיד שעוד אפשרי. בנינו מערכת לימודית לחודש הקרוב, מתוך תקווה שנוכל לשוב לבית הספר האהוב והרגיל עוד קודם”.

למרים חשוב להדגיש שבית הספר לא יחזור יום אחד לפני שיהיה ברור שאין כל סיכון בריאותי. “נבחון את צעדינו בזהירות מול מערכת הבריאות וכמובן נעשה שאלת רב לפני שנשוב למתכונת הוותיקה”.

סיעור מוחות מציג: לומדים מרחוק, מרגישים קרוב! 2

הזירה הלימודית עוברת כיתה

האם כל התלמידות היו ערוכות עם מחשבים בבית ואפשרות ללמוד מרחוק?

“כשהבנו שבית הספר עובר למרחב הווירטואלי, כתבתי מכתב לכל הבנות עם הסבר על השינוי בתוספת דברי חיזוק והעצמה. ציטטתי את אבי שליט”א הרה”ג הראשון לציון הגרש”מ עמאר, שאמר לי: כל השנים האחרונות חכמי העולם יצרו הרבה טוב אבל הרווחה באה מבחוץ פנימה, עכשיו אנו עוברים לקבל מחכמי ישראל, כך שהרווחה מגיעה מבפנים החוצה. יש לנו נתונים כיצד ליהנות מכל זה, אבל רק למי שיעבוד קשה. ומי שלא יעבוד על זה, גם התקופה הזו לא תספיק. אז בואו נתחזק מבפנים ונעבוד על זה. הבנות התרגשו ושלחו פידבקים אוהדים במיוחד.

“בנוסף, הקלטנו 25 הרצאות מקצועיות, מושקעות וערוכות היטב, וחילקנו אותן חינם לתלמידות. אם הייתי סבורה שלא יהיה להן פנאי להקשיב להן בערב פסח, נדהמתי להיווכח שהקורסים הללו הפכו לבילוי האולטימטיבי שלהן בערב פסח ובחול המועד.

“למדנו תוך כדי תנועה והבנו שעלינו לחולל מספר שינויים: כשכולן בבית בית הספר לא יכול לעבוד בשעות הרגילות. עלינו להתאים את שעות הלימוד אל התלמידות. כמו כן היה עלינו למצוא פתרון לביקורת העבודות של התלמידות, וכמובן – כל אחת צריכה ללמוד בסביבה שקטה עם מחשב ללמידה מרחוק. את השקט אין באפשרותנו להעניק, אבל מחשב למי שאין, אולי נוכל לספק”.

סיעור מוחות מציג: לומדים מרחוק, מרגישים קרוב! 3

וכך, החל מאסרו חג רתמה מרים את בני משפחתה וחלק מהצוות שהחזירה מחל”ת. והן פנו לכל תלמידה ושמעו ממנה איך היא מסתדרת, מהן השעות המועדפות עליה ואיך ניתן להנגיש לה את הלימודים באופן הנכון ביותר. “למרות שבנינו מערכת שיעורים עוד קודם לכן, לאור התשובות של התלמידות ערכנו שינויים משמעותיים. בעיה נוספת בה נתקלנו היתה המציאות שלפחות ל-70 תלמידות לא היה מחשב זמין, וליותר בנות לא היתה אפשרות להתחבר לרשת”.

מה עושים? מרים היא לא אחת שמרימה ידיים. “אם בימים של שגרה אני מעניקה לתלמידות את כל התנאים בבית הספר, החלטתי לקחת את האחריות ולספק אותם גם עכשיו. הזמנו את הטכנאים שלנו שעמלו במשך מספר ימים בשביל לספק את כל התנאים לתלמידות. רכשנו עשרות נט-סטיקים של חברת נטפרי, שהתבררו כנדירים ויקרים, חיברנו אותם לקו. הלכנו לבתי הספר שלנו ופירקנו את המחשבים היקרים, ששווי כל אחד הוא 11-12 אלף ש”ח וחילקנו אותם לכל תלמידה בכל מקום בארץ. הגענו עד לצפת בשביל נטסטיק אחד (!) המשכנו לאור הגנוז ולטבריה, התפרסנו בכל אזור ירושלים והגענו גם לדרום. אני יודעת שלקחתי סיכונים”, היא מציינת, “המחשבים יקרים מאד, אבל התלמידות שלי יקרות לי עוד יותר. אף אחד לא יודע כמה מאמץ, ממון ואנרגיות טמונים במהלכים שעשינו בתקופה האחרונה”.

לומדים בדרך חדשה

השיעור מתחיל בעוד חמש דקות. התלמידה מסיימת את טקס השכבת הקטנים, מכבה את האור ופונה ל”כיתה” הנמצאת במרחק מטרים ספורים. קרי, בחדר הסמוך שם יתחיל השיעור מרחוק. היא מנסה להירגע מהיום הגדוש שעבר עליה ולהתכונן למפגש הווירטואלי עם החומר, המרצה והחברות. היא מביטה על בגד הבית המקומט ומגחכת לעצמה. בימים כתיקונם הכל היה נראה אחרת. היא היתה מתארגנת היטב, נוטלת את התיק, נוסעת חצי שעה, פוגשת את החברות ולומדת במרחב השגרתי. עידן הקורונה שינה את כללי המשחק. אפשר לשבת עם חלוק בית ומטפחת מול המחשב, אפשר לעצור הכל ולתת מוצץ לתינוק שבוכה בחדר השני ורגע אחרי השיעור לשוב הביתה, טעונה באנרגיות ומלאה בידע.

סיעור מוחות מציג: לומדים מרחוק, מרגישים קרוב! 4

איך התקבל השינוי? האם כל התלמידות מצליחות ללמוד בצורה החדשה?

“כבר בערב פסח העברנו משוב בין התלמידות בכדי לבחון את שביעות הרצון שלהן מהמהלך. 82 אחוזים מקרב התלמידות הצביעו על שביעות רצון מוחלטת. ברור שיש כאלו שזה קשה להן ויצר אפילו תסכול. הן תחזורנה אל הלימודים הפרונטליים בבוא העת.

“השינוי דורש גמישות מחשבתית ויכולת הסתגלות למשהו אחר. התברר לנו שלרוב התלמידות יש את זה. קושי אחר שיכול לצוץ, זה התנאים הסביבתיים שלא תמיד נוחים. כל אחת צריכה לעשות את המקסימום בשביל להתאים אותם אליה”.

גם היכולת להתרכז ולהקשיב בצורה כזו היא נתון שיש לתת עליו את הדעת. “נחשפתי למחקרים רבים המדברים על נושא הלמידה מרחוק”, משתפת מרים. “המחקרים מראים שלרוב האוכלוסייה קשה יותר להתרכז ולשמור על קשב בלימוד מקוון. עם זאת, 25 אחוז מהאוכלוסייה אוהבים את צורת הלמידה מרחוק ונהנים ממנה מאד. האוכלוסייה שסובלת מקשיי קשב וריכוז, צריכה להתאמץ יותר. אנו עושים את כל שביכולתנו בשביל לשפר ולהביא את המיטב עובר כולן.

“דאגנו גם שלכל שיעור תהיה רכזת שתעניק תמיכה טכנית ותסדר תקלות שעלולות לצוץ. היא גם אחראית לאסוף את שיעורי הבית. אם תלמידה לא יכולה להתחבר בזמן אמת, היא תוכל להאזין להקלטה מאוחר יותר ולהשלים את החומר החסר. כאשר בת רוצה להיכנס לשיעור שלא שייך לה, אנו לא מאשרים זאת באופן גורף בשביל לא לפגוע באיכויות הלמידה וגודל הקבוצות, אבל אם רואים שאפשר היא מקבלת את רשותנו”.

סיעור מוחות מציג: לומדים מרחוק, מרגישים קרוב! 5

ללמידה מרחוק יש אתגרים רבים, האם יש גם יתרונות?

“בוודאי”, מחייכת מרים. “הפקקים בדרך ללימודים נחסכים, במקום לעזוב את הילדים לשש שעות, אתן יוצאות לחדר הקרוב לשעה וחצי-שעתיים ושבות אחריהם תוך דקה, עם אנרגיות חדשות. בנוסף, יש יחס יותר אישי לכל אחת וגם הפטפוטים בשיעור נחסכים. הלימוד מזוקק וממוקד הרבה יותר. ומעל לכל, בימים של ריחוק חברתי משמעותי, הלמידה הזו יוצרת קירוב חברתי ואחווה מיוחדת בין כולן. החוויה מועצמת. התלמידות שותות בצמא כל מילה והכל הופך להיות יותר יקר לליבן.

“אם חשבתי שתהיה נשירה, התבדיתי. מתוך 800 התלמידות, רק 2 נשרו. אחת מהן היא אחות במעבדת קורונה, שעסוקה כעת מסביב לשעון, השנייה הצהירה שהיא  באה ללמוד בשביל החוויה ולא בשביל מקצוע, והחוויה שלה היא לבוא לבית הספר. מעבר לכך כולן משתתפות פעילות”.

האם לדעתך נראה את טרנד הלמידה מרחוק ממשיך גם הלאה?

“לפי דעתי כן”, קובעת מרים. “כאשר השגרה תחזור לעולמנו, נמשיך לשלב את הלמידה בצורה הזו. לפני תקופה ארוכה נשים מאשדוד ביקשו שנפתח להן בית ספר, כעת נוכל להשתמש בכלים הללו ולשלב אותם במערך הלימודים לתושבות כל ערי הארץ. בעבר גם פנו אלינו מלייקווד בבקשה לפתוח בית ספר. הלוגיסטיקה המסובכת הרתיעה אותי, כעת מצאנו דרך להפעיל בית ספר באנגלית מרחוק. המחלקה המקוונת שלנו תמשיך לפעול”.

סיעור מוחות מציג: לומדים מרחוק, מרגישים קרוב! 6

כך תלמדו נכון

אילו טיפים תוכלי להעניק לתלמידות שלומדות מהבית ולמורות שמעבירות שיעורים מרחוק?

“קחי לעצמך את הזמן, אם בימים כתיקונם אפשרת לעצמך לצאת ולקחת בייביסיטר, תמצאי את האמצעים שיעסיקו את ילדיך ויתנו לך את הזמן הפרטי הזה. תני לעצמך להרגיש כאילו את יוצאת לשיעור, התלבשי והתארגני. מגיע לך להרגיש מכובדת. ההקלטות של השיעור נעשות לרווחתך, נצלי אותן. אם לא הצלחת לעקוב אחרי משפטים מסוימים, האזיני שוב להקלטה.

“והכי חשוב? תזכרי שיש מחר! מי שיש לה מקצוע, יש לה מחר. אם החלטת ללמוד זה אומר שאת צריכה מקצוע, אז למה לוותר כעת? יש לנו הזדמנות לעשות דברים בצורה אחרת ממה שהורגלנו עד כה. תתאמני על גמישות מחשבתית שתסייע לך בהמשך לעשות דברים הכי טוב, עם יכולת להתרגל לשינויים ובלי להיצמד לכללים נוקשים”.

ויש לה גם טיפים למורות: “כעת יותר מכל, חשוב שהשיעור יהיה ממוקד וידבר על נושא אחד מרכזי. השתדלי לשמור על אינטראקציה עם התלמידות, הפני שאלות ותני הדגמות שיעזרו לתלמידות לשמור על הקשב. הסתכלי נכון על המצלמה והתכונני לכל שיעור כמו בשגרה ואולי אפילו יותר”.

איך מוצאים כוחות ומוטיבציה להמשיך בלימודים מרחוק בימים כל כך מאתגרים?

“שתי אפשרויות עומדות בפנינו: או לשקוע או לעשות. אם שוקעים – שוקעים עד הסוף, אם עושים מקבלים כח! בואו תנסו להפוך את הלמידה מרחוק לחוויה מיוחדת, להזדמנות ללמוד משהו גדול, ולהפוך את התקופה למשמעותית”.

סיעור מוחות מציג: לומדים מרחוק, מרגישים קרוב! 7

כל מקצועות העתיד

“לצערנו הרבה אנשים יישארו מחוסרי עבודה בסיום התקופה הקשה הזו. זה נוגע בעיקר לאלו שלא רכשו מקצוע מבעוד מועד. הבנו שזה הזמן להתמקצע בעיקר בתחומי הדיגיטל המבוקשים כל כך. כי ידע הוא כח, הוא שפיות, הוא זמן. ואין זמן מתאים ללמידה יותר מהימים הללו. לכן יצרנו שתי מערכות של קורסים מקוונים לציבור הרחב, המותאמים לשינויים שהתקופה מביאה איתה:

“הקורס הראשון הוא קורס חוויה אינטראקטיבית של מציאות מדומה ורבודה. הקורס יתפרס על פני שנה ויהיה במחיר מוזל במיוחד. הוא כולל פגישות אישיות עם המנחים. מניסיוננו בשטח, הדרישה לתחום עולה בתקופה זו במאות אחוזים בארץ ובעולם. המקצוע נותן מענה לתחום המשחקים הלימודיים שהפכו למבוקשים מאד.

“הקורס השני הוא קורס לעיצוב במה ותפאורה בחללים סגורים, בדומה לאולפן. התחום עונה על צורך התקופה ועל צרכים רבים, של עיצוב אירועים ספונטניים שיאפשרו לקהל לשבת מול מחשב ולהרגיש כאילו הוא יושב מול במה ותפאורה. הקורס כולל שיעורי עיצוב וחשיבה יצירתית בעיצוב חללי מופע שונים. עבודה והכרות של קומפוזיציה בחשיבה העיצובית היצירתית, לימודי פרספקטיבה בחלל העבודה השונים. יצירת מפרטים טכניים ותצוגתם. תרגול מעשי בלווי סטודיו ”CreArt-Design.com” על פרויקטים בשלבי היצירה השונים. הכרות עם נושא התאורה בחללי העיצוב השונים. בקורס נלמד את תוכנת 3D-MAX ויושם דגש על הכלים המותאמים לעולם הפיסול והבמה. התוכנה תלמד באופן ייעודי לתכנון החללים והתערוכות, ולא ככלי התכנה המותאמים לאדריכלים. החלק הזה יועבר על ידי שני מרצים מובילים בארץ מהשורה הראשונה.

“מלבד זאת יצרנו קורסי העשרה קצרים המיועדים לאנשי מקצוע שרוצים להעשיר את עצמם בתחומים נוספים שיסייעו להם להתמקצע. אפטר אפקט, צילום אישי, יצירת באנרים, יצירת ניוזלטרים, הקמת רשימות תפוצה, אלמנטור ועוד. הקורסים הם באורך של 4-5 מפגשים במחירים ייחודיים וזולים במיוחד. בעזרת הקורסים תוכלנה התלמידות להפוך לבעלות מקצוע רלוונטי יותר לתקופה. ולא למצא את עצמן כאשר מעגל העבודה אינו צריך אותן”.

לאתר סיעור מוחות לחצו כאן

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן