מרכז העניינים
חינמון ארצי
מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
WebDuck
בניית אתרים
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
באירוע של אפל שהתרחש ביום שלישי שעבר, הוקדשו 1:18 דקות להכרזה שנבלעה בין שאר הכותרות: עדכון חדש לאפליקציית הפודקאסטים שלה. ניתוח וסקירת שוק הפודקאסטים
microphone (1)
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

באירוע של אפל שהתרחש ביום שלישי שעבר, הוקדשו 1:18 דקות להכרזה שנבלעה בין שאר הכותרות: אפל הודיעה על עדכון חדש לאפליקציית הפודקאסטים שלה. מהחודש הבא היא תאפשר ליוצרים לפרסם פודקאסטים בתשלום דרך האפליקציה.

משמעותו של העדכון הזה הוא העלאת הילוך בתחרות ההולכת וגוברת בתעשיית הפודקאסטים בשנתיים האחרונות.

כדי להבין את המקום לחדשנות בתחום הפודקאסטים צריך להבין את תהליך היצירה, ההפצה והצריכה של פודקאסט.

אז מה זה פודקאסט? יש יותר מדי הגדרות שונות ומגוונות, אך ההגדרה הפשוטה היא: “קובץ קול המופץ באמצעות האינטרנט וניתן להורדה וצריכה בכל זמן”.

פודקאסטים הופיעו בתחילת שנות האלפיים עם הבשלה של שלושה גורמים שאפשרו את ההתפתחות שלהם. הראשון: מכשיר האייפוד שהושק בשנת 2001; השני: פרוטוקול ה-RSS; והשלישי: הוזלה משמעותית בעלות של ציוד הקלטה.

שלושת הגורמים האלה הביאו להתפתחות של פודקאסטים באמצעות פתרון בשלושת השלבים הדרושים ליצירה של תוכן.

  1. יצירה: ההוזלה של ציוד הקלטה הנגיש לאנשים פרטיים את האפשרות להקליט תוכניות רדיו באיכות גבוהה ישירות מחדר השינה שלהם.
  2. הפצה: אחרי ההקלטה והעריכה צריכה להיות דרך קלה למאזין להתעדכן בפרקים חדשים של הפודקאסט. פרוטוקול ה-RSS שנוסח בשנות התשעים ושוכלל בתחילת שנות האלפיים איפשר למאזינים לעקוב בקלות אחרי פרקים חדשים של הפודקאסט. הצורה שבה RSS עובד היא שכאשר לאדם יש קישור מהסוג הזה שרתי תוכן מאפשרים לאותו אדם לקבל עדכון כאשר מתבצע שינוי בתוכן השרת. המיוחד בפרוטוקול הוא שהוא שולח רק את קטעי התוכן שעודכנו. זאת אומרת, שכאשר יוצר מעלה פרק חדש של הפודקאסט שלו לשרת המאזינים מקבלים עדכון על כך שהשרת עודכן וכעת יש קובץ חדש שבאפרותם להוריד.
  3. צריכה: האייפוד עם זיכרון של 5 ג’יגה בייט וסוללה שאיפשרה 10 שעות האזנה, הפך את הצריכה של קבצי MP3 לפשוטה, קלה וזמינה. המכשיר הזה איפשר לאנשים להוריד ולהקשיב לפודקאסטים בקלות ובזמינות.

וכך, ביוני 2003 עלה הפודקאסט הראשון לאוויר על אף שעדיין לא כונה כך. המונח “פודקאסט” הומצא בשנת 2004 ובמהרה הפך לשם הרשמי לתוכניות רדיו אינטרנטיות שהופצו באמצעות RSS.

הפודקאסטים המשיכו לצבור תאוצה וכאשר ב-2005 הציגה אפל את האפשרות לעקוב אחרי פודקאסטים ב-iTunes, כבר היו ברשימה כ-3,000 תוכניות זמינות למעקב. העדכון של אייטיונס פתח את תחום הפודקאסטים להמונים, כל מי שברשותו האפליקציה נחשף לפודקאסטים ויכול היה להירשם ולהאזין לפודקאסטים בלחיצת כפתור.

התעשייה עומדת במקום

על אף הפופולריות הגבוהה של פודקאסטים העדכון של אייטונס היה העדכון המשמעותי האחרון בכל הנוגע לתחום הפודקאסטים.

צורת היצירה וההפצה של פודקאסטים לא השתנתה. על יוצר ב-2021 לרכוש ציוד אודיו בו הוא כנראה לא מבין. אחרי שרכש ציוד שבתקווה יתאים לצרכים שלו והתגבר על עקומת הלמידה הנדרשת כדי להשתמש בציוד, עליו לדאוג לשרת אחסון לפודקאסטים שלו.

בשונה מטקסט או וידיאו שבהם חברות כמו יוטיוב ופייסבוק דואגים לאחסון ולהפצה של התוכן, בפודקאסטים המצב שונה. על היוצר למצוא חברה שמציעה שרתי אחסון לפודקאסטים. אחרי רכישת מינוי לשרת, צריך לפרסם את כתובת ה-rss של הפודקאסט. את הכתובת צריך לרשום בצורה ידנית לרשימה של אפל, לספוטיפיי ולגוגל. שאר האפליקציות מתעדכנות דרך רשימת הפודקאסטים של אפל.

מהצד הצרכני כן ראינו שינוי והתקדמות. הסמארפונים והחיבור הקבוע לאינטרנט הביאו אפליקציות חדשות להאזנה לפודקאסטים, אבל, השינוי הוא בעיקר ממשקי. בסיס צורת הצריכה של הפודקאסטים לא השתנה וזה בשל צורת ההפצה.

הצורה שבה rss עובד היא שכשיש עדכון ויוצא פרק חדש, המאזינים מורידים את הפרק למכשיר שלהם כקובץ. ברגע שהקובץ נחת במכשיר, ליוצר אין דרך לדעת מה קרה עם הקובץ בסוף, אין לו דרך לקבל מידע על האופן שבו צורכים את הפודקאסט שלו, כמה זמן מאזינים או איזה פרקים אהבו יותר מהרגיל. מידע בעולם שלנו הוא חשוב מאוד. יוצרים שרוצים להתפרנס מפודקאסט לא יודעים כלום על המאזינים שלהם ולמפרסמים אין דרך אפקטיבית להבין למי הם מפרסמים וכמה הפרסום עובד.

מלחמת הפודקאסטים

חוסר החדשנות בתחום הפודקאסטים מצד אחד, והעלייה בפופולריות של הפורמט מצד שני, מציתה מלחמת חדשנות בתחום. הראשונה שהבינה את הפוטנציאל האדיר בשוק הפודקאסטים הייתה ספוטיפיי שמאז 2018 השקיעה כמעט מיליארד דולר ברכישה של חברות בתחום הפודקאסטים. הרכישות כללו גם חברות טכנולוגיה שפיתחו מוצרים למוצרי פודקאסטים ולמפרסמים, וגם חברות שהפיקו פודקאסטים.

ספוטיפיי לא מחכה לאף אחד וכבר התחילה לשלב את המוצרים שהיא רכשה. בתחילת השנה בהודעה לתקשורת השיקה ספוטיפיי מספר כלים המיועדים למפרסמים, כלים שיאפשרו הזרקה דינמית של פרסומות בתוך פודקאסט בהתאם לטרגוט של המפרסם.

הרבה מאחורי ספוטיפיי התעוררו הענקיות האחרות, אמזון שרכשה את רשת הפודקאסטים wondery, ואפל באירוע האחרון שלה עם העדכון של אפליקציית הפודקאסטים שלה.

מה שבטוח הוא שאנחנו נמצאים בפתח של רענון לשוק הפודקאסטים. האם המלחמות האלה טובות לצרכנים? זאת נדע בקרוב.

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן